Prylförsäljning med ny etikett

ROCK’N’ROLL. Heavy Metal-bandet Motörhead har ett, Madonna, Sting och Rolling Stones likaså. Vi talar om artister som ger namn åt vin.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad
Ian 'Lemmy' Kilmister och Motörhead på Roskildefestivalen 2010.

Ian 'Lemmy' Kilmister och Motörhead på Roskildefestivalen 2010.

Foto: PONTUS LUNDAHL / SCANPIX
Annons
Ian 'Lemmy' Kilmister och Motörhead på Roskildefestivalen 2010.

Ian 'Lemmy' Kilmister och Motörhead på Roskildefestivalen 2010.

Foto: PONTUS LUNDAHL / SCANPIX
Ian 'Lemmy' Kilmister och Motörhead på Roskildefestivalen 2010. Foto: PONTUS LUNDAHL / SCANPIX

Heavy Metal-bandet
Motörhead har i Sverige sålt runt 100 000 flaskor av sin Motörhead Shiraz på knappt nio månader. Det säger något om suget efter ett vin med cred från ens favoritgrupp.

Motörhead Shiraz är inget vin jag skulle köpa en låda av att spara till barnbarnen. Å andra sidan är priset hyggligt – 119 kr.

Vin är inte den första dryck man tänker på när det gäller Lemmy och hans Motörhead. Men faktum är att druvan shiraz har lite hårdrocksstämpel över sig. Shirazvin är både tungt och kraftigt.

Men varför satsar Motörhead på vin? Det är enkelt: vinmarknaden är enorm och gamla hårdrocksband måste också tjäna pengar. Intäkterna på skivförsäljning i dag är bara tjugo procent jämfört med för tio år sedan. De måste helt enkelt tjäna mer på konserter och merchandise – ett finare ord för allsköns souvenirprylar.

Annons
Annons

Det berättade den legendariske konsertarrangören Thomas Johansson för mig nyligen. Under åren har han också blivit kompis med bland annat Lemmy i Motörhead. När ett svensk merchandisebolag tog upp idén med Motörheads vin, hejade Thomas Johansson ivrigt på. Idén är alltså svensk och nu ska vinet lanseras på fler marknader där bandet är stort.

Kändisar på vinflaskor är dock inte nytt. I USA finns vinfirman Celebrity Wines med både Kiss, Rolling Stones och Madonna på flaskorna. Men dessa viner är inte kvalitet utan enbart svindyra souvenirer.

Många idrottsstjärnor är mer seriösa. Golfspelare som Ernie Els, Nick Faldo, Greg Norman och Arnold Palmer har egna vingårdar och gör riktigt bra vin. Annika Sörenstam har lanserat de exklusiva Annika Syrah och Annika Chardonnay. Fotbolls-VM-hjälten Andrés Iniesta har startat en bodega som ska producera 800 000 flaskor om året.

Bob Dylan och en italiensk vinproducent har lanserat vinet Planet Waves – efter albumet från 1974. Sting gör med framgång ett sangiovesevin i Toscana och Cliff Richard producerar vin i Portugal.

Nu är det väl ingen som främst kopplar ihop Lemmy Kilmister i Motörhead med vin. Men med rätt cred hos sina fans tycks vin funka lika bra som whiskey. Så räkna med fler viner från andra rockband. I Motörhead- serien kommer ett rosévin – vilket inte känns rock’n’roll direkt. Men med trogna fans så säljer det säkert också.

Mikael Mölstad

Annons
Annons
Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons