X
Annons
X

Prylar och knep räddar vardagen

PRAKTISKA PRYLAR. Behandlingen av barn med neuropsykiatriska funktionshinder är främst specialpedagogik, hjälp med struktur, planering och inte minst belöning. Och det är en pedagogik där mycket fungerar förbluffande bra även på de 25 i klassen som inte har någon diagnos. I dag finns också hjälpmedel som kan underlätta.

Läs mer om Skolsvårigheter – Idagserien

En pojke med adhd som kom till Prima barn- och ungdomspsykiatrimottagning i Handen, klagade över att han hade ont i axeln. Det visade sig att han varje dag bar alla skolböcker och allt studiematerial fram och tillbaka till och från skolan. Att komma ihåg vilka läxböcker han skulle ta med sig var en övermäktig uppgift och han löste det med att släpa hem allt.

– I sådana lägen kan skolan erbjuda två uppsättningar skolböcker, en att ha hemma och en i skolan. Lärarna kan också hjälpa till genom att mejla hem vad barnet har i läxa och när det är prov. Det brukar fungera bra, säger Eva Lidblad som är specialpedagog på Prima.

Monica Rydén, arbetsterapeut på Hjälpmedelsinstitutet i Stockholm, tipsar om olika hjälpmedel som barn med neuropsykiatriska funktionshinder kan ha hjälp av. Klicka framåt.

Foto: INGVAR KARMHED Bild 1 av 9

Tyngdtäcke. ”Täcket är fyllt av bollar eller tunna kedjor och väger 5-6 kilo. Många barn och ungdomar med störd nattsömn kan ha nytta av det. Det blir en tyngd och en omslutningseffekt, många upplever ett lugn. När det fungerar så är det väldigt bra, men det fungerar inte för alla.”

Foto: INGVAR KARMHED Bild 2 av 9

Bolldyna. ”Det är en dyna fylld med bollar som gör att barn har lättare att sitta still och koncentrera sig. Det är en produkt som man tycker borde finnas i skolorna, även om den inte fungerar för alla.”

Foto: INGVAR KARMHED Bild 3 av 9

MEMOplanner. ”En digital kalender där man kan lägga in start och stopptid för en tonåring som till exempel har svårt att avsluta frukosten i tid. Man kan spela in tal också ”Klockan är 8 och det är dags att gå till bussen”

Foto: INGVAR KARMHED Bild 4 av 9

Handdator. ”Den har kalender och man kan lägga in aktiviteter och påminnelselarm. Det många beskriver, i alla fall när de kommer upp i tonåren, är att det känns skönt att ha koll. De kan koppla av och behöver inte ha allt i huvudet. Det är en trygghet.” En Smartphone kan ha samma funktioner.

Foto: INGVAR KARMHED Bild 5 av 9

Recording Keychain. ”Nyckelring där man kan spela in meddelande. ”Portkoden är 6227” eller ”Glöm inte gympapåsen”.”

Foto: INGVAR KARMHED Bild 6 av 9

Veckoschema. ”Det kan vara ett enkelt veckoschema av papper man gör själv eller en whiteboard där man skriver upp veckans aktiviteter. Vi hade en familj där hela familjen hade adhd-diagnos. De skaffade ett jättestort schema över hela köksväggen med flyttbara lappar. Varje familjemedlem hade en kolumn och under den en korg där man lade alla viktiga papper om skolutflykter och annat.”

Foto: INGVAR KARMHED Bild 7 av 9

Sigvart Dygnstavla. ”En väggtavla som strukturerar och ger översikt över dygnet. Röda lampor markerar dag och blå lampor natt.”

Foto: INGVAR KARMHED Bild 8 av 9

Timetimer. ”Den visar hur lång tid det är kvar. Kan användas även i skolan och visa att nu är det bara en kvart kvar. Jag trodde inte alls på den här produkten, men både barn och vuxna använder den med förtjusning. Jag trodde att man lika gärna kunde köpa en äggklocka på Clas Ohlson för 29:50, men det fungerar inte lika bra.”

Foto: INGVAR KARMHED Bild 9 av 9
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X