Andres Serrano, ”Jerusalem”Provokatören beger sig till den heliga staden

Andres Serrano, ”Steps of light (Jerusalem)”, 2014.
Andres Serrano, ”Steps of light (Jerusalem)”, 2014. Foto: Andres Serrano/Galleri Charlotte Lund

När Andres Serrano fotograferade i Jerusalem för en tid sedan anade han inte att hans hemland USA skulle flytta sin Israelambassad dit. I konfliktens medelpunkt präglas hans bilder av viljan att inte bara se, utan även att förstå.

Under strecket
Publicerad
Andres Serrano, ”Holy vision. Night service at The Church of the Holy Sepulchre (Jerusalem)”, 2014.

Andres Serrano, ”Holy vision. Night service at The Church of the Holy Sepulchre (Jerusalem)”, 2014.

Foto: Andres Serrano/Galleri Charlotte Lund
Andres Serrano, ”Meat. Old city of Jerusalem (Jerusalem)”, 2014.

Andres Serrano, ”Meat. Old city of Jerusalem (Jerusalem)”, 2014.

Foto: Andres Serrano/Galleri Charlotte Lund
Andres Serrano, ”Sister Irina. Alexander Nevsky Church, Jerusalem (Jerusalem)”, 2014.

Andres Serrano, ”Sister Irina. Alexander Nevsky Church, Jerusalem (Jerusalem)”, 2014.

Foto: Andres Serrano/Galleri Charlotte Lund
Andres Serrano, ”Dead Sea tree, (Jerusalem)”, 2014.

Andres Serrano, ”Dead Sea tree, (Jerusalem)”, 2014.

Foto: Andres Serrano/Galleri Charlotte Lund
Annons

Det här skulle kunna bli en självantändlig text. Den berör ämnen som ständigt brinner av sig själva. Jerusalem, mer högaktuellt idag än någonsin på grund av flytten av USA:s Israelambassad dit. Världsreligionerna. Konflikterna dem emellan. Lokal och internationell politik. Den religiösa och den sekulära makten.

I centrum för allt det här står en konstnär som vulgärt sagt har pissat på allt och alla. I själva verket handlar dock hans skapande lika mycket om estetiska som etiska frågor. Omvärldens upprörda reaktioner har ofta handlat om hur han arbetat, snarare än om vad han gestaltar.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons