Propp vid gränsen byggdes bort

Vad är väl Egyptens pyramider mot bron över Svinesund! utropade Extra-Kuriren hänfört när den gamla bron invigdes 1946 av Norges kung Haakon och Sveriges kronprins Gustaf Adolf. I dag är det dags igen för en ny broinvigning.

Under strecket
Publicerad
På toppen av den nya brobågen är det 92 meter ned till Idefjorden.

På toppen av den nya brobågen är det 92 meter ned till Idefjorden.

Annons
På toppen av den nya brobågen är det 92 meter ned till Idefjorden.

På toppen av den nya brobågen är det 92 meter ned till Idefjorden.

På toppen av den nya brobågen är det 92 meter ned till Idefjorden.

OSLO, SvD
Tiderna har förändrats på många sätt. Öppningsåret åkte 6 300 bilar över bron. Nu passerar 15 000 bilar – varje dag. Den gamla bron har blivit en av de största propparna i trafiken mellan grannländerna.
Det är inte alla som glädjer sig åt att den öppnas. Handlarna i de norska gränsstäderna räknar med att den nya bron får ännu fler norrmän att handla i Sverige.

Bron invigs av kung Carl Gustaf och drottning Silvia på svensk sida samt kung Harald och drottning Sonja på den norska.
Ursprungligen var det tänkt att broinvigningen skulle ske den 7 juni, på dagen 100 år efter att det norska Stortinget fattade beslutet som i realiteten upplöste unionen mellan Sverige och Norge. Symboliken skulle ha varit störst då, men tiden räckte inte till för det norska kungaparet. De var tvungna att prioritera ceremonin i Stortinget på tisdagen.

Annons
Annons

Strax efter kriget var det kyligare relationer mellan kungahusen.
Norges kung Haakon vägrade att träffa den tyskvänlige Gustav V så kort tid efter den tyska ockupationen av Norge. Därför var det kronprins Gustaf Adolf som representerade Sverige vid broinvigningen.

När Nya Svinesundsbron invigs är det inte bara Sverige och Norge som får en ny förbindelse. Bron är också ett större europeiskt samarbete. Den är ett samarbetsprojekt mellan Vägverket i Sverige och Statens vegvesen i Norge. Men det är den tyska entreprenören Bilfinger som haft uppdraget att bygga den. Arbetskraften har till stor del varit polsk.

Vid ett tidigare besök träffade vi den 25-åriga tyska ingenjören Anja Bäurich från Dresden. Hon hade ansvaret för att beräkna hur vajrarna skulle spännas från stödtornen som nu tagits bort.
– När vi lyfter vägbanan på plats kommer brospannet att sjunka. Därför har vi byggt det 21 centimeter för högt, berättade hon.

Anja trivdes med jobbet. Det var en utmaning för en så färsk ingenjör.
– Behöver du fråga vilken bro som är vackrast i världen? Det är den här! sade hon och log ett bländvitt leende.

Den polske byggarbetaren Stefan Lagosz hade en mer prosaisk inställning:
– Det är mer armeringsjärn än vanligt, sade han.
När bro- och musikfyrverkeriet sätter igång på fredagskvällen klockaan 23.10 kanske vi ska ägna en tanke åt dem som verkligen byggde bron också.

Annons
Annons
Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons