Professor vill slå hål på mattemyt: Skolan lär ut fel

Elever får höra att de inte har en mattehjärna. Samtidigt lär skolan ut att det är viktigt att vara snabb och att memorera metoder. Helt fel, enligt Stanfordprofessorn Jo Boaler. Resultatet: eleverna lär sig sämre och många slås ut i onödan. Men det går att förändra.

Under strecket
Publicerad
Jo Boaler är professor i matematikdidaktik vid Stanford.

Jo Boaler är professor i matematikdidaktik vid Stanford.

Foto: Robert Houser
Katarzyna Korza/TT
Foto: Katarzyna Korza/TT
Annons

Sida upp och sida ner med andragradsekvationer. Eller bråk. Sedan ett prov som visar om du kan metoderna – för den som klarar stressen.

I många skolor, i Sverige så väl som i USA – där Jo Boaler är professor i matematikdidaktik vid Stanford universitet, ser matteundervisningen ut ungefär så. Elever som har lätt för att memorera metoder och som inte blir stressade under prov, anses ha mattehuvud – en syn som är förödande när det gäller barns möjligheter att utvecklas inom matematiken, anser Jo Boaler.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons