X
Annons
X
Fördjupning

Professor vill slå hål på mattemyt: Skolan lär ut fel

Elever får höra att de inte har en mattehjärna. Samtidigt lär skolan ut att det är viktigt att vara snabb och att memorera metoder. Helt fel, enligt Stanfordprofessorn Jo Boaler. Resultatet: eleverna lär sig sämre och många slås ut i onödan. Men det går att förändra.

Läs mer om Med hjärnan i undervisningen
Jo Boaler är professor i matematikdidaktik vid Stanford.
Jo Boaler är professor i matematikdidaktik vid Stanford. Foto: Robert Houser

Sida upp och sida ner med andragradsekvationer. Eller bråk. Sedan ett prov som visar om du kan metoderna – för den som klarar stressen.

Jo Boaler är professor i matematikdidaktik vid Stanford.

Foto: Robert Houser Bild 1 av 2
Foto: Katarzyna Korza/TT Bild 2 av 2
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X