Professor: ”Risk att vi bygger ny Göta kanal”

Maria Börjesson, professor i transportekonomi, varnar för att den stora satsningen på ny järnväg kan leda fel.
Maria Börjesson, professor i transportekonomi, varnar för att den stora satsningen på ny järnväg kan leda fel. Foto: Sofia Ekström

Regeringens storsatsning på att bygga ut järnvägen riskerar att bli ett nytt Göta kanal, varnar trafikprofessorn Maria Börjesson. Eldrivna och på sikt självkörande bilar gör att det behövs en annan typ av infrastruktur.

Under strecket
Publicerad
 Det går inte att förstå varför politikerna väljer att satsa på vissa väg- och järnvägsbyggen men inte på andra, hävdar Maria Börjesson.

Det går inte att förstå varför politikerna väljer att satsa på vissa väg- och järnvägsbyggen men inte på andra, hävdar Maria Börjesson.

Foto: Sofia Ekström
”Vi måste tänka på hur det kan vara om 60 till 100 år”, säger Maria Börjesson.

”Vi måste tänka på hur det kan vara om 60 till 100 år”, säger Maria Börjesson.

Foto: Sofia Ekström
Annons

De kommande tolv åren vill regeringen lägga nästan 900 miljarder kronor på väg och järnväg. Hälften går till investeringar i nya sträckor och av det avsätts det mesta, 85 procent, till ny järnväg.

Men nu kommer det hård kritik från forskarvärlden mot hur pengarna används. Enligt Maria Börjesson, professor i nationalekonomi vid statliga Väg- och trafikforskningsinstitutet VTI, går det inte att avgöra om de satsningar på järnväg och väg som regeringen vill göra verkligen är de som ger bäst utdelning.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons