Professor: Högskoleprovet fokuserar på fel förmågor

Det gick inte så bra som han hade trott, och nu säger han att provet fokuserar på fel förmåga: snabbhet istället för trygghet i svaren. KTH-professorn Jan Gulliksen gjorde högskoleprovet och är kritisk.

Under strecket
Publicerad
”Min son sa att det var det värsta som han hade varit med om i hela sitt liv och jag förstår honom eftersom det var inte så att man alltid kunde prestera på topp hela tiden”, säger professorn Jan Gulliksen om vårens högskoleprov.

”Min son sa att det var det värsta som han hade varit med om i hela sitt liv och jag förstår honom eftersom det var inte så att man alltid kunde prestera på topp hela tiden”, säger professorn Jan Gulliksen om vårens högskoleprov.

Foto: TT och Kristina Sahlin
Annons

Den 28 maj när högskoleprovets resultat publiceras kommer Jan Gulliksen förmodligen inte få full pott. Han är professor i människa-datorinteraktion på KTH och medlem i Digitaliseringsrådet. För att se hur provet fungerar och hur väl det mäter studiefärdighet gjorde han i år vårens högskoleprov samtidigt som sin artonåriga son.

Lördagen i provsalen blev tung och pressad för professorn som inte skrivit ett prov på trettio år. Och han upplevde situationen som onaturlig, med många legitimationskontroller och instruktioner.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons