Annons

Professor: ”Är tydligt vilken kost som är bra för oss”

Den antiinflammatoriska kosten trendar. Kokböcker, poddar och bloggar framhåller hälsofördelarna med att undvika en rad olika livsmedel som sägs trigga inflammation i kroppen. Men vad innebär det att äta antiinflammatoriskt – och vad säger forskningen?

Publicerad
”Det finns absolut ett samband mellan antiinflammatorisk kost och dödlighet”, säger KI-professor Alicja Wolk, som forskat på kostens inverkan på kroppen. En hälsosam kost består enligt flera rön av grönsaker, frukt, fullkorn, fisk, vegetabiliska oljor och en begränsad mängd kött.
”Det finns absolut ett samband mellan antiinflammatorisk kost och dödlighet”, säger KI-professor Alicja Wolk, som forskat på kostens inverkan på kroppen. En hälsosam kost består enligt flera rön av grönsaker, frukt, fullkorn, fisk, vegetabiliska oljor och en begränsad mängd kött. Foto: Stefan Zimmerman och Malin Hoelstad

I dag betraktas låggradig, kronisk inflammation som en central orsak till att vi blir sjuka. Hjärtsjukdomar, olika typer av autoimmuna sjukdomar och andra vanliga västerländska sjukdomstillstånd som demens, cancer och stroke kopplas till just höga nivåer av inflammation i kroppen.

”Det finns absolut ett samband mellan antiinflammatorisk kost och dödlighet”, säger KI-professor Alicja Wolk, som forskat på kostens inverkan på kroppen. En hälsosam kost består enligt flera rön av grönsaker, frukt, fullkorn, fisk, vegetabiliska oljor och en begränsad mängd kött.

Foto: Stefan Zimmerman och Malin Hoelstad Bild 1 av 3

Inflammationsdrivande kost är näringsfattig, söt, fet och processad mat, som till exempel vitt bröd, chips och rött kött.

Foto: Lars Pehrson Bild 2 av 3

Alicja Wolks förhoppning är att resultaten av den 16 år långa studien ska få fler att dra ner på livsmedel som triggar inflammation i kroppen.

Foto: Stefan Zimmerman Bild 3 av 3
Annons
Annons
Annons
Annons