X
Annons
X

Produktplacering växer

"Vi behövde hjälp." Så förklarar regissören Oliver Stone de klumpiga produktplaceringarna i uppföljaren till den kultförklarade 1980-talsfilmen Wall Street. Och han är inte ensam. Konst och kommers är numera tätt sammanflätade på vita duken. Frågan är bara till vilket pris.

Morgan Spurlock.
Morgan Spurlock. Foto: LARS PEHRSON

Amerikanska sajten Brandchannel, som kartlägger varumärkesplaceringar i filmer, utsåg "Wall Street: Money never sleeps" till förra årets sämsta när det gäller produktplaceringar. Sammanlagt identifierades 43 produkter i filmen, det handlar om allt från enorma Heineken-annonser till ett övermått av Dunkin Donuts-koppar. Varumärkesorgien kulminerar i slutscenen då en IWC-klocka förvandlas till en födelsedagstårta.

Morgan Spurlock.

Foto: LARS PEHRSON Bild 1 av 1
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X