Produktplacering växer

”Vi behövde hjälp.” Så förklarar regissören Oliver Stone de klumpiga produktplaceringarna i uppföljaren till den kultförklarade 1980-talsfilmen Wall Street. Och han är inte ensam. Konst och kommers är numera tätt sammanflätade på vita duken. Frågan är bara till vilket pris.

Under strecket
Publicerad
Morgan Spurlock.

Morgan Spurlock.

Foto: LARS PEHRSON
Annons

Amerikanska sajten Brandchannel, som kartlägger varumärkesplaceringar i filmer, utsåg ”Wall Street: Money never sleeps” till förra årets sämsta när det gäller produktplaceringar. Sammanlagt identifierades 43 produkter i filmen, det handlar om allt från enorma Heineken-annonser till ett övermått av Dunkin Donuts-koppar. Varumärkesorgien kulminerar i slutscenen då en IWC-klocka förvandlas till en födelsedagstårta.

Det finns gott om klumpiga varumärkesplaceringar i filmvärlden. Det klassiska Statoil-kortet i ”Hamilton” tas ofta upp som ett svenskt skräckexempel. Men filmindustrins beroende av sponsring växer – och handlar om allt mer pengar.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons