Annons

”Problemet är att ekonomin styr”

Mejl, telefonsamtal och kommentarer fortsätter att strömma in om SvD.se:s öppna granskning av äldreomsorgen i Stockholm. Det är många som vill tycka till och berätta om egna upplevelser – allt från anhöriga till de gamla själva och anställda i äldreomsorgen.

Under strecket
Publicerad

Karin upprörs över de bristande resurser hon sett inom äldreomsorgen.

”Vårt största problem är att det är ekonomin som styr hur mycket personal företaget anser att hemmet ska ha. De lägger scheman som är nere på minutnivå och händer det något oförutsett med någon av de boende är det alltid de övriga boenden som blir lidande och lämnas ensamma. Ofta sätts de framför en tv där personalen inte bryr sig i att det är en utländsk film där de boende inte kan språket och än mindre hänger med att läsa texten.”

Anna ger en helt annan bild från det boende där hennes mamma bor.

”Det som är utmärkande är att alla behandlas med respekt och att det finns gott om personal. De har egen kock och mycket trivsamt. Här är det aldrig någon som inte får hjälp när de trycker på larmet. När det är något som ska ske, tex läkarbesök eller tandvård ringer de alltid till oss anhöriga och informerar.”

Stina vill att äldres status ska få en uppryckning.

”Jag vill med detta säga att dessa gamla människor som lever i ”Äldreomsorgen” har lika hög status som vem som helst. Vi skulle kunna kalla dem klienter. De har en gång varit aktiva, skattebetalande medborgare som i nuläget behöver hjälp och omsorg som de betalar för”, skriver hon.

Annons
Annons

Elin berättar om vården av sin mamma – en långt brev om hur modern vid upprepade tillfällen glömdes på toaletten, inte fick någon tandvård och serverades mat utan sås eftersom hon var laktosintolerant. Hon fick inte heller hjälp att förebygga liggsår – trots svullna ben och fötter och blåmärken.

”Jag bad vid upprepade tillfällen läkare och sköterskor att titta på mammas ben och försöka ta hand om dem. Ingenting gjordes och situationen försämrades”, skriver hon.

Hans som själv arbetar i ledande position inom äldreomsorgen vill peka på systemfel – han menar att stadens snäva ekonomiska ramar är orsaken till de många brister som bland annat SvD.se lyft fram.

”Inom Stockholms stad tillämpas schabloniserad biståndsbedömning, alla insatser har fått en tänkt tidsåtgång som utföraren ersätts för. Det gäller då endast tiden hemma hos den enskilde. Restid, dokumentation och administrativ tid ersätts inte. Individuell bedömning förkommer ytterst sällan och då endast efter hårda påtryckningar från anhöriga eller den enskilde”, skriver han.

Debatten fortsätter på SvD.se – var med och tyck till du också! Antingen i artikelkommentarer eller på mejl till
granskar@svd.se.

Alla namn är fingerade av hänsyn till personernas integritet.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons