Problemet är att den kreativa industrin inte är kreativ

”Kinesiska dramaelevers mål: usla överspelade övertydliga såpor” det skriver Ola Wong i sin nya reportagebok ”Pekingsyndromet” om varför kinesiska kulturen inte kommer få den betydelse i världen som partiet vill.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad
På Lei Feng-dagen den 5 mars 2014 gör militärpoliser frivilligarbete och klipper förbipasserande på ett torg i Shanghai.

På Lei Feng-dagen den 5 mars 2014 gör militärpoliser frivilligarbete och klipper förbipasserande på ett torg i Shanghai.

Foto: IMAGINECHINA/CORBIS
Annons

Fortsättning från föregående sida.

Tänk dig att en elev på Dramatiska högskolan eller New York Conservatory for Dramatic Art skulle säga att hen inte är intresserad av att bli en duktig skådespelare. Eleven har dessutom aldrig sett en pjäs och har som enda yrkesdröm att spela in reklamfilm och tv-serier. Inte några genomarbetade tv-serier utan riktigt riktigt usla överspelade övertydliga såpor. På Kinas motsvarighet, Centrala Teaterakademin i Peking, är den eleven inget bisarrt undantag. Hen är regeln.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons