Problematisk hyllning av Bacon

Under strecket
Publicerad
Annons

Förra året skulle Francis Bacon ha fyllt hundra år och Dublin hyllar fram till den 7 mars sin son med en utställning där inget dammkorn lämnats åt slumpen. I motsats till sin förebild Picasso var Bacon inte beroende av levande modeller. Mellan honom och världen låg i stället ett filter av fotografier, filmer och reproduktioner av målningar ur konsthistorieböcker: Poussin, Velázquez och Goya.

Bilden av Bacon som oberoende av flyktiga intryck från massmedier och populärkultur avlivades redan 1952 av Sam Hunter i en essä om Francis Bacon och skräckens anatomi, men få var beredda att lyssna. Action painting och abstrakt expressionism dominerade scenen och publiken ville ha en konstnär som öste ur sitt inre. Bacon bidrog knappast själv till att kasta ljus över sitt arbete. Brutal utlevelse var ledstjärnan och vaksamt lade han ut dimridåer för att dölja att han likt vilken dödlig konstnär som helst fuskade genom att använda teckningar som förlagor.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons