Thomas Steinfeld:Privilegiet att bli igenkänd har förvandlats till ett hot

Selfie bland körsbärsblommorna i Kungsträdgården i mars 2020.
Selfie bland körsbärsblommorna i Kungsträdgården i mars 2020. Foto: Jessica Gow/TT

När en målad bild var den enda formen av porträtt var det ett privilegium för få att kunna se sitt ansikte på bild. I dag förekommer våra ansikten i långa bildserier i sociala medier, och många av oss finns i företaget Clearviews gigantiska arkiv för ansiktsigenkänning. 

Under strecket
Publicerad
Annons

I vintras berättade journalisten Kashmir Hill i New York Times om ett amerikanskt företag, Clearview, som specialiserar sig på automatisk ansiktsigenkänning (facial recognition). För detta ändamål lär de ha skaffat sig tillgång till över tre miljarder ansikten, i form av digitala fotografier. Dessutom har företaget utvecklat en mjukvara som kopplar ihop bilder tagna i olika sammanhang så att deras gemensamma upphovsman kan identifieras. Fotografierna hämtas i huvudsak från nätet, via offentliga portaler som Google, Facebook, Twitter eller Linkedin (i regel utan dessa sajters samtycke), bildbanker som i stor utsträckning består av selfies och andra slags porträtt av människor. 

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons