X
Annons
X
Analys

Clemens Poellinger: Privat guldglans åt kulturen

PRESTIGEBYGGNAD.
För drygt 100 år sedan var det champagnegalopp och pompösa husfasader med ­ornament och pelare. I dag är arkitekturen klädsamt ­avskalad och "världsklass". SvD:s Clemens Poellinger ­betraktar födelsen av Stockholms senaste kulturhus.

En väderbiten och välstoppat mogen elit står i solskenet framför Vasaparken och gratulerar varandra. Före detta chefredaktörer, näringslivet, byggbranschen, ­kulturnotabiliteter. Allt vad vår huvudstad förmår uppbåda klockan 9.30 en marsförmiddag har samlats för att se täckelset falla från Sven-Harrys museum, Stockholms nyaste kulturhus. Det vill säga 40 procent kulturhus och 60 procent bostäder. Det blir 100 procent affärsidé samt en slagkraftig logotyp för byggmästare Sven-Harry Karlssons företag Folkhem och en prestigebyggnad med fönsterrader mot den alltmer gentrifierade stadsdelens enda park värd namnet.

Rader av byggarbetare på taket låter på trumpetsignal presenningen falla och se – det glänser av guld, eller snarare av en mässingslegering, garanterat färgbeständig i 20 år. Sven-Harry Karlsson själv har just med sitt klädsamt dialektala och avväpnande folkliga anslag ödmjukt tackat byggarbetarna, så alla anklagelser om självförhävelsen i att bygga ett monument över sitt företag och sitt konstsamlande faller platt till marken.

I onsdags avtäcktes Stockholm senaste kulturhus. ”Det ska glänsa som Joakim von Ankas kassavalv”, skämtar Sven-Harry Karlsson om sitt museums mässingsfasad.

Foto: LARS PEHRSON Bild 1 av 3

Sven-Harry Karlsson, 79, är en ansedd och kvalitetsmedveten storbyggmästare.

Foto: LARS PEHRSON Bild 2 av 3

Öppningsutställningen är skulpturer av Lars Kleen.

Foto: LARS PEHRSON Bild 3 av 3
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X