X
Annons
X
Fördjupning

Prisvärd, snygg och trivsam – en bil fler borde överväga

Den största nyheten är egentligen att bilen har blivit mycket tystare. Ändå sker lanseringen av nya Mazda 6 med buller och bång. Och så är det förstås motorn, som stundvis går för bara halv maskin.

En helt ny bil, hävdar Mazda när de nu lanserar den nya sexan. Det är en sanning med modifikation. Foto: Stina Stjernkvist/TT
Läs mer om SvD:s biltester

Nya Mazda 6 debuterade i höstas på bilsalongen i Los Angeles, men produktionen kom igång först sent i våras. Och trots att dagens modell fortfarande byggs på i princip samma plattform som när den för 16 år sedan ersatte storsäljaren Mazda 626, så marknadsförs den alltså som ”nya Mazda 6”.

Ford Motor Company var fram till 2015 storägare i Mazda Motor, och Mazda 6 har fortfarande mycket tekniskt gemensamt med amerikanska Ford Fusion – som i sin tur är släkt med europeiska Ford Mondeo. Mazda har också en egen fabrik i USA, i Flat Rock, Michigan, men de bilar som kommer till Sverige tillverkas i Hofu i Japan, där den säljs under namnet Mazda Atenza.

En helt ny bil, hävdar Mazda när de nu lanserar den nya sexan. Det är en sanning med modifikation.

Foto: Stina Stjernkvist/TT Bild 1 av 9

Bakifrån syns ingen skillnad alls mellan årets och fjolårets upplaga av Mazda 6.

Foto: Stina Stjernkvist/TT Bild 2 av 9

Utvändigt handlar uppdateringen mest om en ny grill och en lite ny form på strålkastarna. Men under skalet har det hänt desto mer.

Foto: Stina Stjernkvist/TT Bild 3 av 9

Allt fler knappar flyttas från instrumentpanelen till ratten. Instrumenteringen är enkel och lättöverskådlig. Bättre materialval i interiören har höjt kvalitetskänslan.

Foto: Stina Stjernkvist/TT Bild 4 av 9

Vill du ha lite snabbare reaktion från maskinrummet fixas det med en knapptryckning.

Foto: Stina Stjernkvist/TT Bild 5 av 9
Bild 6 av 9
Foto: Stina Stjernkvist/TT Bild 7 av 9
Foto: Volkswagen AG Bild 8 av 9
Bild 9 av 9
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X