Prisvärd och stabil – på väg bli svenskarnas nya folkbil

Skoda Octavia håller på att bli svenskens nya folkbil. I alla fall för den som köper nytt för egna pengar. Årets upplaga erbjuder mer teknik och säkerhet under skalet. Men vad hände med ansiktet utåt?

Under strecket
Publicerad
Här kan man snacka om ansiktslyftning. Den största synbara förändringen på årets upplaga av Skoda Octavia har gjorts i fronten. Men blev den snyggare?

Här kan man snacka om ansiktslyftning. Den största synbara förändringen på årets upplaga av Skoda Octavia har gjorts i fronten. Men blev den snyggare?

Foto: Rolf Gildenlöw
Rolf Gildenlöw
Foto: Rolf Gildenlöw
Rolf Gildenlöw
Foto: Rolf Gildenlöw
Rolf Gildenlöw
Foto: Rolf Gildenlöw
Rolf Gildenlöw
Foto: Rolf Gildenlöw
Rolf Gildenlöw
Foto: Rolf Gildenlöw
Rolf Gildenlöw
Foto: Rolf Gildenlöw
Rolf Gildenlöw
Foto: Rolf Gildenlöw
Rolf Gildenlöw
Foto: Rolf Gildenlöw
Bättre materialval bakom ratten. Isskrapa i tankluckan. Självklar finess hos Skoda.

Bättre materialval bakom ratten. Isskrapa i tankluckan. Självklar finess hos Skoda.

Foto: Rolf Gildenlöw
Rolf Gildenlöw
Foto: Rolf Gildenlöw
DSG-växellådan har blivit stryktåligare.

DSG-växellådan har blivit stryktåligare.

Foto: Rolf Gildenlöw
Bakifrån syns ingen skillnad alls i designen, och bagageutrymmet är precis lika stort som tidigare.

Bakifrån syns ingen skillnad alls i designen, och bagageutrymmet är precis lika stort som tidigare.

Foto: Rolf Gildenlöw
Ford
Foto: Ford
Volvo
Foto: Volvo
Annons

Sedan Skoda lanserade den första moderna Octavian 1996 har det sålts över fem miljoner exemplar globalt, och då är inte gamlingen från slutet av 1950-talet medräknad. Under 2016 stod modellen för mer än 40 procent av den totala produktionen.

Runt hundra tusen Octavia har sålts enbart på den svenska marknaden, där det främst är kombiversionen som är storsäljaren. Trots att den inte längre är tokbillig.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons