X
Annons
X

Prisvärd och stabil – på väg bli svenskarnas nya folkbil

Skoda Octavia håller på att bli svenskens nya folkbil. I alla fall för den som köper nytt för egna pengar. Årets upplaga erbjuder mer teknik och säkerhet under skalet. Men vad hände med ansiktet utåt?

Sedan Skoda lanserade den första moderna Octavian 1996 har det sålts över fem miljoner exemplar globalt, och då är inte gamlingen från slutet av 1950-talet medräknad. Under 2016 stod modellen för mer än 40 procent av den totala produktionen.

Runt hundra tusen Octavia har sålts enbart på den svenska marknaden, där det främst är kombiversionen som är storsäljaren. Trots att den inte längre är tokbillig.

Här kan man snacka om ansiktslyftning. Den största synbara förändringen på årets upplaga av Skoda Octavia har gjorts i fronten. Men blev den snyggare?

Foto: Rolf Gildenlöw Bild 1 av 15
Foto: Rolf Gildenlöw Bild 2 av 15
Foto: Rolf Gildenlöw Bild 3 av 15
Foto: Rolf Gildenlöw Bild 4 av 15
Foto: Rolf Gildenlöw Bild 5 av 15
Foto: Rolf Gildenlöw Bild 6 av 15
Foto: Rolf Gildenlöw Bild 7 av 15
Foto: Rolf Gildenlöw Bild 8 av 15
Foto: Rolf Gildenlöw Bild 9 av 15

Bättre materialval bakom ratten. Isskrapa i tankluckan. Självklar finess hos Skoda.

Foto: Rolf Gildenlöw Bild 10 av 15
Foto: Rolf Gildenlöw Bild 11 av 15

DSG-växellådan har blivit stryktåligare.

Foto: Rolf Gildenlöw Bild 12 av 15

Bakifrån syns ingen skillnad alls i designen, och bagageutrymmet är precis lika stort som tidigare.

Foto: Rolf Gildenlöw Bild 13 av 15
Foto: Ford Bild 14 av 15
Foto: Volvo Bild 15 av 15
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X