Annons

Pristagare som öppnar operans värld för unga

”Jag är överväldigad och känner mig mycket hedrad av priset”, säger Anna Karinsdotter som är chef för Unga på Operan.
”Jag är överväldigad och känner mig mycket hedrad av priset”, säger Anna Karinsdotter som är chef för Unga på Operan. Foto: Sofia Ekström

Anna Karinsdotter får SvD:s Operapris 2020. Under många år har hon utvecklat Unga på Operan till en spännande plattform för djärv och angelägen scenkonst som når såväl bebisar som tonåringar.

Under strecket
Publicerad

”Mycket av det vi gör är utforskande. Det var intressant att se att bebisar kunde ta till sig en föreställning”, konstaterar Anna Karinsdotter.

Foto: Sofia Ekström

”Myriader av världar” riktade sig till bebisar.

Foto: Kungliga Operan

Javier Perez och Marcus Vögeli i Örjan Anderssons uppsättning av ”Orfeus & Eurydike” för Unga på Operan.

Foto: Markus Gårder

Anna Karinsdotter är passionerat intresserad av såväl dans som musik, en teatervetare med brett register. I maj väntar ett nytt uppdrag.

Foto: Sofia Ekström

Diplomet till Operapristagaren pryds av en bild från uppsättningen ”Orefus & Eurydike”.

Allkonstverk för bebisar, antika myter skodda i sneakers, operabarock i samtida tappning för barn och tonåringar – det är ingen hejd på de lekfulla, färgstarka och genreöverskridande experiment som kännetecknar repertoaren för Unga på Operan. Här har farbror Freud, i skepnad av skådespelaren Robert Fux, snärjt in sig i balettens värld och Kajsa Giertz iscensatt känslobrusande dansteateropera utifrån Pija Lindenbaums libretto – allt i olika samarbeten mellan opera, dans, teater och musik, institution och frilansare.

En starkt drivande kraft bakom allt detta är Anna Karinsdotter som under drygt 15 år har utvecklat Kungliga Operans barn- och ungdomsverksamhet, sedan 2012 som konstnärlig chef. Unga på Operan är numera ett av institutionens tre stadiga ben, vid sidan av opera och dans.

Annons
Annons
Annons