X
Annons
X

Lärarens idé gynnade både nyanlända och svenskfödda

Finns det bättre recept än förberedelseklasser för nyanlända att komma igång i svenska skolan? Prisade läraren Lligo Matson och Renforsskolan i Vindeln i Västerbotten tänkte om – och har redan sett positiva resultat. På köpet har svenskfödda elever fått bättre undervisning.

Färre än var tredje nyanländ elev i Sverige gick ut nian med behörighet till gymnasiet förra året.

Renforsskolan i Vindeln ville korta tiden för elever som nyligen flyttat till Sverige att få godkända betyg. Lligo Matson, lärare i matematik och NO, utvecklade tillsammans med kollegan Eva Grönlund ett nytt sätt att ta in nyanlända elever i Renforsskolan.

Lligo Matson säger att det har gått betydligt fortare för eleverna att lära sig än när skolan arbetade enligt den gamla modellen.

Foto: Tomas Oneborg Bild 1 av 3

Lligo Matson är en av fyra lärare som fick ta emot Beijerstiftelsens Lärarpris till Ingvar Lindqvists minne 2019 som delas ut av Kungliga vetenskapsakademien.

Foto: Tomas Oneborg Bild 2 av 3

Lligo Matson upplever att undervisningen har blivit bättre med den nya modellen.

Foto: Tomas Oneborg Bild 3 av 3
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X