Annons

Lärarens idé gynnade både nyanlända och svenskfödda

Finns det bättre recept än förberedelseklasser för nyanlända att komma igång i svenska skolan? Prisade läraren Lligo Matson och Renforsskolan i Vindeln i Västerbotten tänkte om – och har redan sett positiva resultat. På köpet har svenskfödda elever fått bättre undervisning.

Under strecket
Publicerad

Lligo Matson säger att det har gått betydligt fortare för eleverna att lära sig än när skolan arbetade enligt den gamla modellen.

Foto: Tomas Oneborg Bild 1 av 3

Lligo Matson är en av fyra lärare som fick ta emot Beijerstiftelsens Lärarpris till Ingvar Lindqvists minne 2019 som delas ut av Kungliga vetenskapsakademien.

Foto: Tomas Oneborg Bild 2 av 3

Lligo Matson upplever att undervisningen har blivit bättre med den nya modellen.

Foto: Tomas Oneborg Bild 3 av 3

Färre än var tredje nyanländ elev i Sverige gick ut nian med behörighet till gymnasiet förra året.

Renforsskolan i Vindeln ville korta tiden för elever som nyligen flyttat till Sverige att få godkända betyg. Lligo Matson, lärare i matematik och NO, utvecklade tillsammans med kollegan Eva Grönlund ett nytt sätt att ta in nyanlända elever i Renforsskolan.

Annons
Annons
Annons