Annons
Kommentar

Lars Ring:Pridefestivalen intar cyberrymden

Dilan Amin och Peter Armitstead Åström som paret Maqbeth.
Dilan Amin och Peter Armitstead Åström som paret Maqbeth. Foto: Teater Dictat

Teaterscenen och queervärlden hör ihop. I pandemins skugga flyttar pjäserna in på nätet. Lars Ring ser en sensuell och pedagogisk tolkning av ”Macbeth”.

Under strecket
Publicerad

Teaterscenen har tydliga likheter med queervärlden. Båda prövar ständigt nya roller, uttryck och attityder. Sociala och kulturella förändringar anas ofta allra först på teatrarna. Skådespelaren vet att gestalta kroppar som kuvas och/eller jublar. Under många århundraden var scenen en enbart manlig värld, där pojkar fick spela kvinnor – och leken med identitet blev en egen dimension. Teatern blev en maskerad, en karneval och en plats där man, under allt smink, kanhända var som mest sann.

Pridefestivalen infaller nästa vecka. Eller delar av den. På grund av covid-19 har såväl Prideparken som paraden genom Stockholm flyttat från gatorna till nätet. Mängder av webbinarier, diskussioner och föredrag förmedlas via cyberrymden. Programmet imponerar. Det är fantastiskt hur tekniska lösningar kan bryta isolering på ett sätt som förut varit omöjligt. Ett faktum som stryker under ett slags ständigt motto för Priderörelsen: Var och en unik, men också ständigt del av ett gemensamt utanförskap.

Annons
Annons
Annons