Aktieanalys

Daniel Zetterberg: Pricer: Kan ta priset i USA

Detaljhandlarna är hårt pressade av e-handeln. Kanske är underleverantören Pricer ändå en vinnare på digitaliseringen. Bolaget fortsätter ro hem stora beställningar, senast i dag från Coop i Norge som utökar tidigare avtal med ytterligare 70 butiker.

Pricers digitala etiketter ser till att rätt pris alltid visas på hyllkanten. Det frigör tid för personalen som slipper ägna tid åt att kontrollera och uppdatera pappersetiketter. Dessutom blir lättare att snabbt ändra priser till exempel i samband med kampanjer.
Pricers digitala etiketter ser till att rätt pris alltid visas på hyllkanten. Det frigör tid för personalen som slipper ägna tid åt att kontrollera och uppdatera pappersetiketter. Dessutom blir lättare att snabbt ändra priser till exempel i samband med kampanjer.

Pricer (8,78 kr) säljer digitala butikslösningar och då särskilt prisinformationssystem som de på bilden ovan. Bolaget grundades 1991 i Uppsala men huvudkontoret finns i dag i Stockholm. Totalt sysselsätter Pricer drygt 100 anställda och omsätter strax över 800 Mkr.

En trend som gynnar Pricer är att många stora detaljhandelsföretag fokuserar allt mer på att minska kostnaderna för arbetsintensiva butiksprocesser, troligen som en del i hotet från den ständigt växande e-handeln. Det är där Pricers produkter kommer in i bilden. Trots att detaljhandeln överlag är pressad verkar det finnas ett starkt behov att pröva nya lösningar.

Bolaget har sedan länge bland annat den stora franskägda dagligvarukedjan Carrefour som kund. Pricer är allra störst i Europa som står för drygt 80 procent av omsättningen. Men utvecklingen hittills under 2018 skvallrar allt tydligare om att ett genombrott i USA kan vara allt närmre förestående.

I juli 2017 fick bolaget en order från den amerikanska hemeletronikkedjan Best Buy omfattande totalt 60 butiker till ett ordervärde 70 Mkr. Detta utökades nu så sent som i förra månaden med ytterligare 150 butiker i en beställning värd ca 260 Mkr.

Uppenbarligen har Best Buy utvärderat Pricers produkter med positiva resultat. Totalt är detta en kund med kring 125 000 anställda och drygt 1 000 butiker. Skulle de ta klivet fullt ut och implementera Pricer-skyltning i alla butiker skulle bara det vara över miljarden i intäkter. Dessutom är det en stor kund som ger Pricer legitimitet vilket möjligtvis kan smitta av sig i förhandlingar med andra tänkbara kunder.

Samtidigt handlas aktien nära bottennivåer kring prislappen 9 kronor. Ståhej i ledningsgruppen där bolaget nu söker sin femte vd på sju år kan vara en förklaring.

En annan är att bolaget haft svårt att lyfta lönsamheten. Både tillväxt och marginaler har svajat över tid även om försäljningstrenden är positiv och bolaget allt som oftast visat vinst.

Digitala prisskyltar är ingen raketforskning och det råder både hård konkurrens och prispress. Nya kunder vill dessutom ofta utvärdera systemen och under dessa "pilotprogram" är lönsamheten ännu sämre.

Pricer verkar alltså generellt tjäna ganska lite pengar på själva skyltarna och då särskilt för helt nya kunder. I stället är återkommande beställningar från befintliga kunder samt försäljning av tillhörande tjänster (till exempel installationstjänster) mer lönsamma.

Pricer
Börskurs: 9,00
Antal aktier (miljoner): 110,5
Börsvärde: 995 Mkr
Nettokassa: 187 Mkr
VD Helena Holmgren (tf)
Styrelseordförande Bernt Ingman
SvD Börsplus huvudscenario
2018E 2019E 2020E
Omsättning 880 1 003 1 083
- Tillväxt 6% 14% 8%
Rörelseresultat 62 70 87
- Rörelsemarginal 7,0% 7,0% 8,0%
Resultat efter skatt 47 53 66
Vinst per aktie 0,42 0,48 0,60
Utdelning per aktie 0,50 0,50 0,50
Direktavkastning 5,6% 5,6% 5,6%
Operativt kapital/omsättning 30% 30% 30%
Nettoskuld/EBIT -3,6 -2,6 -1,9
P/E 21,2 18,6 15,1
EV/EBIT 12,6 11,6 9,5
EV/Sales 0,9 0,8 0,8

På nuvarande meriter handlas Pricer till kring 13 gånger rörelseresultatet (EV/Ebit). P/e-talet är över 20 men främst på grund av att måttet inte tar hänsyn till att bolaget har nästan 200 Mkr i kassan.

Det framstår inte som dyrt givet att det ändå finns ett visst optionsvärde i att Pricer plötsligt skulle kunna landa fler stora beställningar. Att övertyga nya kunder är visserligen tidskrävande. Och att bolaget letar ny vd (igen) är ett orosmoment. Men aktien kan ändå vara värd en liten post på förhoppningen att USA fortsätter överraska.

Pricers 10 största ägare Andel av kapital
Göran Sundholm 10,16%
Avanza Pension 9,98%
Nordnet Pensionsförsäkring 5,02%
Lars Ingvarsson 3,15%
Thomas Krishan 2,88%
Dimensional Fund Advisors 2,57%
Johan Strömberg 2,10%
Mertiva AB 2,07%
Danica Pension 2,04%
Theodor Jeansson 1,72%
Källa: Holdings

Läs även

Pricers digitala etiketter ser till att rätt pris alltid visas på hyllkanten. Det frigör tid för personalen som slipper ägna tid åt att kontrollera och uppdatera pappersetiketter. Dessutom blir lättare att snabbt ändra priser till exempel i samband med kampanjer.

Bild 1 av 1
Annons
X
Annons
X
Annons
X