X
Annons
X
Recension

Pandemonium – Art in a Time of Creativity Pretentiöst om trivialiteter

STUDENTIKOST Göteborgs konstbiennal inriktar sig på forskningskonst, och resultatet blir både pretentiöst och föga publiktillvänt.

Årets upplaga av Göteborgs konstbiennal har Sarat Maharaj med teamet Gertrud Sandqvist, Dorothee Albrecht och Stina Edblom vid rodret. Maharaj är professor i Visual arts and knowledge systems vid Malmö konsthögskola och en internationellt verksam kurator. Han ansvarar alltså för konstforskningen vid nämnda institution där även Sandqvist är verksam som teoriprofessor. Så liknas också biennalen vid ”ett laboratorium, en experimentell plattform som sjuder av kreativitet och idéer”. Här ”utforskas” det friskt och ”produceras ny kunskap”.

Jag frågar mig dock: För vem görs all den här forskningskonsten? Vem är avnämaren och vad skall forskningen tjäna för syften? Professor Maharajs egen essä om övergången till den postindustriella "kreativitetspandemin" kastar ut idéer men ger inte direkt några svar. På så sätt är essän typisk för konstforskningen själv.

Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X