Annons

Prestigetung koloss med mäktigt fuskljud

Audi S7 är den kraftfullare versionen av A7 Sportback. Men den som vill ha ännu mer motorstyrka väljer modellen med beteckningen RS7, med 600 hästar under huven – och en prislapp på 1,2 miljoner.
Audi S7 är den kraftfullare versionen av A7 Sportback. Men den som vill ha ännu mer motorstyrka väljer modellen med beteckningen RS7, med 600 hästar under huven – och en prislapp på 1,2 miljoner. Foto: Rolf Gildenlöw

Under den sportbilsliknande karossen döljer Audi S7 inte bara massor av hästkrafter utan faktiskt också avancerad miljöbilsteknik. Men räkna inte med att få någon statlig bonus. Tvärtom blir det en riktigt tung skattesmäll.

Under strecket
Publicerad

Bakom ratten är det lätt att trivas, även om man stundvis kan reta sig på att allt ska manövreras på en skärm, med ett pekfinger.

Foto: Rolf GildenlöwBild 1 av 7

Den mullrar som en bensindriven V8:a, men ljudet kommer inte från de fyra avgaspiporna utan från en ljudgenerator. Bara fusk med andra ord.

Foto: Rolf GildenlöwBild 2 av 7

Den som vill ha de här 21-tumsfälgarna i stället för standardhjulen, som är 20 tum, får betala 14 600 kronor extra. Laserstrålkastare kostar 28 500 kronor extra.

Foto: Rolf GildenlöwBild 3 av 7

Informationsflödet är imponerande. Det gäller bara att även hinna med att kolla på vägen och medtrafikanterna.

Foto: Rolf GildenlöwBild 4 av 7
Bild 5 av 7
Foto: DaimlerBild 6 av 7
Foto: Bernhard Limberger/BMWBild 7 av 7

Den sanne bilentusiasten kanske förundras lite över Audis val av motor i sin nya prestigetunga sportcoupé S7. En diesel!

Visst, det finns även en 2,9-liters bensinmotor i sortimentet – om du köper bilen i USA eller Asien. Men inte i Europa. Här är det bara diesel som gäller.

Annons
Annons
Annons