Mattias Hessérus:Pressetiska ideal krockar med medieklimatet

Det blir allt svårare för den enskilde journalisten att upprätthålla en medieetik i ett allt mer kommersiellt medielandskap. Vinsten har blivit viktigare för medieföretagen än rollen som ”tredje statsmakt”. Det är dags att fokusera mer på ägaransvaret vid etiska övertramp.

Publicerad
Annons

När drevet har gått, när någon har löpt gatlopp i pressen och hans eller hennes namn av oklara skäl och kanske för lång tid framöver har svärtats ned, följer som vore det en del av medielogiken själv en medieetisk debatt. Det är då det talas om att ”rutiner bör ses över” och att ”misstag i arbetet” inte får upprepas. Och så ordnas det en diskussion på Publicistklubben. För en utomstående kan chefredaktörers försvar för uppenbart oetiska publiceringar uppfattas som cyniska och sökta. Ord som ”allmänintresse” och ”publiceringsplikt” klingar falska när en oskyldig pekats ut som mördare eller när ett brottsoffer hängts ut i pressen.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons