Krönika

Jonas Fröberg:Premium är helt enkelt en upplevd känsla

Vad är lyx? Varje biltillverkare försöker få oss att tro att just de är bäst på. Det som ska få dig att slanta upp kanske 30 000 kronor extra för de tre kilona extra ljudisolering eller den helt läderinklädda instrumentpanelen. Det som ofta kallas premium på bilspråk.

Under strecket
Publicerad

Volvo XC90 T8.

Foto: Malin Hoelstad
Annons

Att tycka till om materialval i kupén är ofta det simpla sättet, vilket jag som journalist ofta bedömer det. Det sker alltså inte alltid, milt sagt, med samma kyliga stringens som uppmätt bagageutrymme i liter eller maxhastighet i kilometer per timme.

Egentligen handlar premium om betydligt mer: Om att välja en underleverantör som satsar sin själ och sitt kunnande i ämnet dörrlås – och som kostar (biltillverkaren) därefter. Det handlar om dyr förfining i  motor, drivlina och hjulupphängning som ger det där flera markant kännbara snäppen bättre vägegenskaper och mer kompetent bil: det som kostar miljarder i produktutveckling, och mödosamt vardagligt ingenjörsslit att vilja bli – bäst.

Annons
Annons
Annons