X
Annons
X
Recension

Precisionspussel

”The bridge” är sällsamt vackert med blyertsmålade omgivningar och utmanar med spetsfundiga, knepiga, logiska gåtor. Men visionen späs ut med för friskt lånande från andra indiespel och konstverk.

”The bridge” är en gråmålad 2D-värld med perspektivförvillande omgivningar inspirerade av konstnären M C Escher.

Kan spel vara konst? Ja, åtminstone om man frågar utvecklarduon bakom det gråskaliga indiespelet ”The bridge”. Detta blyertsmålade, logikpusselspel i 2D har konstnären M C Escher och hans omöjliga perspektivmålningar att tacka för inspirationen. Om Eschers litografiverk varit ett spel skulle det kanske blivit ”The bridge”. Spelet gör åtminstone sitt yttersta för att göra synvillor och skisser till interaktiva miljöer.

Det här är långt ifrån något storydrivet spel. Det finns ingen klassisk intrig, enbart en namnlös man som söker efter en bro. ”The bridge” handlar istället om att lösa pussel genom att styra tyngdkraften. Banorna består av perspektivförvillande Escher-figurer som exempelvis valvbågar som börjar där de slutar eller tunnlar som går omlott. Dessa ska man navigera genom för att nå en dörr, vilket man gör genom att promenera med mannen samtidigt som man roterar världen så att upp blir till ned.

Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X