Annons

Sharon Eyal & Olivier DuboisPrecisionsdans med sugande energi

Kungliga Baletten i ”Half life” av Sharon Eyal. Tretton dansare medverkar, Daniel Norgren-Jensen i centrum.
Kungliga Baletten i ”Half life” av Sharon Eyal. Tretton dansare medverkar, Daniel Norgren-Jensen i centrum. Foto: Hans Nilsson

Sharon Eyals nya verk ”Half life” är en rik gåva till publiken och Kungliga Baletten, ett stycke komplex gruppdynamik av laddat liv, skriver Anna Ångström om en helkväll som börjar i dystert mörker.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad

Gunnlaugur Egilsson och Jonna Savioja i ”De l'origine” av Olivier Dubois.

Foto: Hans Nilsson Bild 1 av 2

Kungliga Baletten i ”Half life” av Sharon Eyal.

Foto: Hans Nilsson Bild 2 av 2

Kungliga Balettens nya helafton är hardcore, ett par tuffa timmar till ett tungt elektroniskt soundtrack som får guldet i salongen att vibrera och pulsera. Balettchef Johannes Öhman räds inte att ta en och annan risk för att vidga vyer och tilltal, driven av viljan att undersöka hur ett klassiskt rotat kompani kan utvecklas. Två koreografer har fått skapa varsitt verk: fransmannen Olivier Dubois är ny i huset medan israeliskan Sharon Eyal med team för tre år sedan fick en hit med ”Bill”.

Den nya dubbeln rör sig obönhörligt i en existentiell glipa mellan liv och död – ett vågspel som slutar lyckligt. Men det börjar dystert: med avgrundsmuller och ett landskap av livlösa, svarta kroppar som bara skymtar i mörkret. Bland dessa dockor i människostorlek framträder två gestalter helt klädda i leopardmönstrad trikå (Jonna Savioja och Gunnlaugur Egilsson). Överlevare som långsamt klänger på varandra, intar och attackerar omgivningen alltmedan François Caffennes ljudbild, samplad från operans scenmaskineri, tjuter och rister.

Annons
Annons
Annons