Annons

Praktisk suv – med noll procent Mercedeskänsla

Mercedes-Benz har tillverkat terrängbilar för landsvägsbruk sedan 1979. Nya GLB är baserad på småbilen A-klass men är rejält vuxen både på längden och höjden.
Mercedes-Benz har tillverkat terrängbilar för landsvägsbruk sedan 1979. Nya GLB är baserad på småbilen A-klass men är rejält vuxen både på längden och höjden. Foto: Anders Wiklund/TT

Mellan suv-modellerna GLA och GLC knöar Mercedes-Benz in nya GLB. Det visar sig vara en ovanligt praktisk och rymlig suv med 2020-talsmått mätt. Men allt är inte på topp.

Under strecket
Publicerad

Upp till sju sittplatser kan GLB erbjuda. Med moderna mått mätt en ganska fyrkantig suv-kaross gör gott för innerutrymmena.

Foto: Anders Wiklund/TT

Modern design, många toppmoderna funktioner och en sällsam blandning av högklassig detaljkvalitet och ganska pappiga material.

Foto: Anders Wiklund/TT

Som tillval till navigationssystemet finns en kamera som filmar trafiken och lägger in köranvisningar i bilden på pekskärmen. En användbar och nyttig finess.

Foto: Eric Lund

Ett rejält och lättåtkomligt lastutrymme. Baksätet är dels fällbart i tre sektioner, dels skjutbart i längsled så att tre personer kan färdas lite trångt med ännu mer bagage bakom ryggen.

Foto: Anders Wiklund/TT
Foto: Pontus Lundahl/TT
Foto: Volvo

Att stänga dörren på en på bil kan säga mycket om tillverkarens ambitioner. Länge var ”Mercedeskvalitet” ett begrepp. Den tyska firmans bilar var ofta truliga körupplevelser och utrustningen var knaper trots högt pris. Men när dörren stängdes med ett mjukt men ändå distinkt ljud vittnade det om en bil byggd med högre omsorg än de flesta andra.

Därför är det lite förvånande att jag knappt en enda gång under en veckas testkörning lyckas stänga dörren på Mercedes-Benz GLB på första försöket. Både förar- och passagerardörren uppvisar samma fenomen. Man får ta i en extra gång och drämma till ordentligt.

Annons
Annons
Annons