Annons

Praktisk Suzuki – men feltänkt om säkerheten

En svårmotiverad merkostnad tyckte vi för tre år sedan när vi provkörde nya Suzuki S-Cross med dieselmotor och jämförde med den mycket billigare bensinaren. Till årets upplaga finns bara bensinmotorer.

Publicerad

För privatkunden som kör 1 500 mil om året och ska betala ur egen ficka när det är dags att byta bil är det svårt att räkna hem det 25 000 kronor högre priset på dieselversionen av Suzuki S-Cross. Särskilt som den nya trecylindriga bensinmotorn drar nästan lika lite bränsle och bara kostar hälften så mycket i årlig skatt. Den har dessutom nästan lika många hästkrafter.

Och eftersom S-Cross har haft svårt att nå ut på tjänstebilsmarknaden och således säljs mest till privatkunder, bestämde sig den svenske importören för att strunta i att saluföra dieselversionen när modellen nu lanseras i en uppdaterad version. Gasdrift ska finnas på den svenska marknaden före årsskiftet.

Den kromade grillen är den största skillnaden på utsidan från tidigare modell. Interiören känns fortfarande plastig.

Foto: Pontus Lundahl/TT Bild 1 av 13
Foto: Pontus Lundahl/TT Bild 2 av 13
Foto: Pontus Lundahl/TT Bild 3 av 13
Foto: Pontus Lundahl/TT Bild 4 av 13
Foto: Pontus Lundahl/TT Bild 5 av 13
Foto: Pontus Lundahl/TT Bild 6 av 13
Foto: Pontus Lundahl/TT Bild 7 av 13

Suzuki S-Cross har uppdaterats och säljs nu med enbart bensinmotor. Fortfarande ett prisvärt alternativ för den som vill ha riktig fyrhjulsdrivning och lite större markfrigång.

Foto: Pontus Lundahl/TT Bild 8 av 13
Foto: Pontus Lundahl/TT Bild 9 av 13
Bild 10 av 13
Foto: Pontus Lundahl/TT Bild 11 av 13
Foto: Dacia Bild 12 av 13
Foto: Skoda Bild 13 av 13
Annons
Annons
Annons