PR-satsningen som ska säkra batterichansningen

Om det var något som Northvolts grundare Peter Carlsson lärde sig av sin före chef Elon Musk så är det värdet av bra PR.

Under strecket
Publicerad
Anders Teljebäck från Västerås, Peter Carlsson, Northvolts vd, Mikael Damberg, närings- och innovationsminister, och Lorents Burman från Skellefteå, under pressträffen om Northvolts batterifabrik, i Stockholm tidigare i höstas.

Anders Teljebäck från Västerås, Peter Carlsson, Northvolts vd, Mikael Damberg, närings- och innovationsminister, och Lorents Burman från Skellefteå, under pressträffen om Northvolts batterifabrik, i Stockholm tidigare i höstas.

Foto: Lars Pehrson
Northvolts kontor på Gamla Brogatan i Stockholm.

Northvolts kontor på Gamla Brogatan i Stockholm.

Foto: Lars Pehrson
Northvolts vd Peter Carlsson.

Northvolts vd Peter Carlsson.

Foto: Ossian Langenborg
Annons

Precis som Tesla såg till att skaffa mycket publicitet långt innan den första bilen var färdig så såg Peter Carlsson till att få igång snacket långt innan det fanns en fabrik att visa upp.

Det var den 6 mars förra året som den brittiska affärstidningen Financial Times kunde berätta att en ”Tidigare Tesla-chef planerar att investera 4 miljarder dollar i en nordisk batterifabrik”. Förebilden var Teslas giga-factory som snart öppnar i delstaten Nevada.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons