Annons
X
Annons
X

Pr-byrå täljer guld på ombildning

Stockholms stad har betalat nära 60 miljoner kronor till en pr-byrå för att få stockholmare att bilda bostadsrätt. För ett callcenter som får ett 80-tal samtal i månaden fakturerar byrån Veritas 150 000 kronor - 1875 kronor per samtal.

Bijani Fahimi, VD för Veritas, intervjuas om deras PR-uppdrag ”Bilda Bostad” som Stockholms stad köpt upp sedan 2007. På de åren har PR-byrån fakturerar 65 miljoner kronor för att informera medborgarna om omvandlingar av hyresrätter till bostadsrätt.
Bijani Fahimi, VD för Veritas, intervjuas om deras PR-uppdrag ”Bilda Bostad” som Stockholms stad köpt upp sedan 2007. På de åren har PR-byrån fakturerar 65 miljoner kronor för att informera medborgarna om omvandlingar av hyresrätter till bostadsrätt. Foto: ANDREAS H. NILSSON

Från sina ljusa lokaler på Kungsholmen i centrala Stockholm har pr-byrån Veritas under snart sex år arbetat med att informera stockholmare om hur man köper loss sin lägenhet och ombilda. Veritas vd Bijan Fahimi, folkpartist som tidigare suttit i partistyrelsen, tvekar inte när han beskriver Bilda bostads betydelse:

– Det är den mesta omfattande folkbildningsinsats som gjorts de senaste åren. Kampanjen om trängselavgifterna var något i den storleken, och informationen om svininfluensan. Jämfört med den typen av insatser har det inte varit dyrare, säger Bijan Fahimi.

Veritas, som marknadsför sig som Sveriges främsta experter på så kallad interkulturell kommunikation, har totalt fakturerat staden för 59 miljoner kronor, visar SvD:s granskning av de totalt 95 fakturor som företaget skickat till Stockholms stad.

Annons
X

• Trots uppdraget att hårdsatsa på att få förortsbor att gå samman med sina grannar och köpa sina lägenheter går det nu trögt. I Rinkeby, där Veritas hade ett särskilt kontor, är resultatet noll.

• En tjänst som satsen betalar för är ett call center. För varje samtal fakturerar Veritas i snitt 1875 kronor inklusive moms.

Projektet Bilda bostad startade 2007, då alla hyresgäster i allmännyttan efter beslut i Stockholms kommunfullmäktige erbjöds möjlighet att köpa loss sin lägenhet genom ombildning. Sedan dess har cirka 24 000 lägenheter bytt ägare.

Till en början gick ombildningarna i ett rasande tempo - främst i innerstaden där det fanns stora vinster att göra på att köpa loss - men hösten 2008 drog den borgerliga majoriteten i bromsen i Stockholms innerstad och närförort. Därmed förstärktes också Bilda Bostads fokus till ytterstadsområdena. Högst var kostnaderna under 2007 och 2008, 16 miljoner kronor per år.

Men även under 2011, då intresset för ombildningarna börjat svalna kostade Bilda bostad skattebetalarna 12 miljoner kronor.

– Sett ur sitt sammanhang är det mycket pengar. Men inte om man ställer det i relation till att staden fått intäkter på 35 miljarder kronor från lägenhetsförsäljningarna. De vi anlitat är experter på interkulturell kommunikation - de är bäst på marknaden, säger Andreas Jaeger, koncerncontroller på Stockholms stadshus AB.

Veritas informationskampanj sker i huvudsak på svenska.

– Det är inte så att vi själva behärskar alla aktuella språk - generellt tycker vi att det är bättre att man informerar på svenska som är enkel och begriplig, säger Bijan Fahimi.

Informationen ges på stormöten runtom i staden och på hemsidan. Under en tid hade Bilda bostad ett särskilt ombildningskontor i Folkets hus i Rinkeby.

Men under fem år har inte en enda ombildning skett i Rinkeby. Och trots stort fokus på förorterna, så har intresset varit fortsatt lågt - omkring 3000 lägenheter, eller 13 procent av ombildningarna har skett i miljonprogrammen.

Till tjänsterna hör även Bilda bostads call-center, dit boende under kontorstid kan höra av sig med frågor om ombildning. Tjänsten kostar för närvarande 150 000 kronor i månaden inklusive moms. När SvD ber att få besöka call-centret, visar det sig att inte existera rent fysiskt: det består helt enkelt av telefoner som Veritas medarbetare bär med sig.

– Vi har flyttat call-centret in till oss. Det är vi själva som kopplar våra telefoner och svarar, säger Bijan Fahimi.

Enligt Veritas är antalet inkommande samtal just nu 80 per månad, vilket betyder att varje samtal faktureras kommunen med 1 875 kronor.

Stockholms stad betalar 150 000 kronor för ett call center och det är ni själva som lyfter på luren. Är inte det lite missvisande?

– Nej, vi säger ju inte att det inte är vi.

Även i staden som helhet har intresset för att ombilda svalnat, med bara elva intresseanmälningar hittills i år. Uppdraget löper dock fram till 2014 och Bijan Fahimi ser egentligen inget definitivt slut, eftersom även nybildade bostadsrättsföreningar kan få hjälp av Bilda bostad.

Andreas Jaeger på Stockholms stadshus AB, säger att han ”inte har några synpunkter” på Fahimis kopplingar till Folkpartiet. Informationen från Bilda bostad bedömer han som korrekt och neutral.

– Man ska inte bara stirra sig blind på de elva intresseanmälningarna, utan det är en väldig massa föreningar och folk som är intresserade som har möjlighet att kontakta Bilda bostad.

Annons
Annons
X

Bijani Fahimi, VD för Veritas, intervjuas om deras PR-uppdrag ”Bilda Bostad” som Stockholms stad köpt upp sedan 2007. På de åren har PR-byrån fakturerar 65 miljoner kronor för att informera medborgarna om omvandlingar av hyresrätter till bostadsrätt.

Foto: ANDREAS H. NILSSON Bild 1 av 1
Annons
X
Annons
X