Pr-byrå täljer guld på ombildning

Stockholms stad har betalat nära 60 miljoner kronor till en pr-byrå för att få stockholmare att bilda bostadsrätt. För ett callcenter som får ett 80-tal samtal i månaden fakturerar byrån Veritas 150 000 kronor - 1875 kronor per samtal.

Under strecket
Publicerad
Bijani Fahimi, VD för Veritas, intervjuas om deras PR-uppdrag ”Bilda Bostad” som Stockholms stad köpt upp sedan 2007. På de åren har PR-byrån fakturerar 65 miljoner kronor för att informera medborgarna om omvandlingar av hyresrätter till bostadsrätt.

Bijani Fahimi, VD för Veritas, intervjuas om deras PR-uppdrag ”Bilda Bostad” som Stockholms stad köpt upp sedan 2007. På de åren har PR-byrån fakturerar 65 miljoner kronor för att informera medborgarna om omvandlingar av hyresrätter till bostadsrätt.

Foto: ANDREAS H. NILSSON
Annons

Från sina ljusa lokaler på Kungsholmen i centrala Stockholm har pr-byrån Veritas under snart sex år arbetat med att informera stockholmare om hur man köper loss sin lägenhet och ombilda. Veritas vd Bijan Fahimi, folkpartist som tidigare suttit i partistyrelsen, tvekar inte när han beskriver Bilda bostads betydelse:

– Det är den mesta omfattande folkbildningsinsats som gjorts de senaste åren. Kampanjen om trängselavgifterna var något i den storleken, och informationen om svininfluensan. Jämfört med den typen av insatser har det inte varit dyrare, säger Bijan Fahimi.

Annons
Annons
Annons