Annons

”Marknadsföringen går alldeles för långt”

Postkodlotteriets förening framstår som en chimär för att kringgå svenska systemet. Det anser forskaren Jörgen Hettne, som utrett spelmarknaden på uppdrag av Riksrevisionen. Dessutom anser han att lotteriets aggressiva marknadsföring är i strid med EU-rätten. - Den går alldeles för långt, säger Jörgen Hettne.

Under strecket
Publicerad
Foto: SCANPIX

Om Postkodlotteriet ägnar sig åt affärer eller åt välgörenhet är en fråga som ställts på sin spets under SvD:s granskning. Artikelserien fick vd:n att utbrista i Dagens Industri att ”Vi sysslar inte med välgörenhet över huvud taget”.

Jörgen Hettne, forskare på Svenska institutet för europapolitiska studier, har gjort en utredning av den svenska spelmarknaden för Riksrevisionens räkning. Där framgår att EU-domstolen, vid en prövning, inte underkänt den svenska spelregleringen. Men då utgick EU-domstolen från att privata vinstintressen hålls borta från spelmarknaden i Sverige.

Annons
Annons
Annons