Annons
X
Annons
X

Postkodlotteriet backar efter kritiken

Postkodlotteriet ville dra 160 kronor extra från sina 1 miljon kunder för en extra bonusdragning - utan kundernas medgivande. Men efter massiv kritik backar Postkodlotteriet och ber om ursäkt för sitt agerande.

Foto: MAGNUS HJALMARSON NEIDEMAN/SVD.

I lördags kunde SvD Näringsliv berätta om Postkodlotteriets strategi för att få in upp emot 160 miljoner kronor i extra intäkter. Alla lotteriets en miljon kunder kommer, såvida de inte protesterar, att delta i den nya ”Semesterjackpotten”. Ett brev skickades ut till varje kund där de informerades om att 160 kronor extra skulle dra från kundens konto, utan att något medgivande behövdes.

Beslutet ledde till att tusentals arga kunder hörde av sig till Postkodlotteriet. Dessutom fick både Lotteriinspektionen och Konsumentverket motta anmälningar mot lotteriet. På sociala medier var tonläget mot Postkodlotteriet hårt - men lotteriet försvarade först sitt agerande med att de ansåg att de inte hade agerat fel på något sätt.

Lotteriinspektionen såg dock annorlunda på saken. När Postkodlotteriet i december förra året fick tillstånd att genomföra den extra dragningen ställde Lotteriinspektionen villkoret att informationen till kunderna skulle vara tydlig och lättillgänglig. Enligt Patrik Gustavsson, handläggare på Lotteriinspektionen, väcker kundernas kraftiga reaktioner frågan om Postkodlotteriet verkligen uppfyllde det villkoret.

Annons
X

– Det är många som har hört av sig, via både telefon och mejl, betydligt mer än i vanliga fall. Postkodlotteriets agerande har helt klart väckt upprördhet, säger han.

I slutet av veckan skulle Lotteriinspektionen enligt planen komma med sitt beslut i frågan.

Men nu väljer alltså Postkodlotteriet att förekomma Lotteriinspektionens granskning - och helt ställa in den tänka extradragningen. Några extra pengar kommer inte att dras från kundernas konton. Beslutet fattades under tisdagseftermiddagen.

Stäng

PERFECT WEEKEND – Nyhetsbrevet från SvD Perfect Guide som håller dig uppdaterad på de senaste samtalsämnena inför helgens middagar.

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    – Jag kan förstå kundernas reaktion. Vi begick ett fel, därför väljer vi att backa på allt och be om ursäkt och säga förlåt, säger Anders Årbrandt, marknadsdirektör på Postkodlotteriet.

    Om du kan förstå kundernas reaktion, varför valde ni att använda er av ett sådant upplägg från början?

    – Vi jobbar hela tiden med produktutveckling. Och ingen är emot extra jackopottar, men man vill inte ha det om man inte får bestämma själv. Problemet var att vi var alltför otydliga, det var där misstaget begicks.

    Det blir alltså ingen ”Semesterjackpott” alls?

    – Nej, inte i år.

    Neurath: Förklaringen inte nog, Postkodlotteriet blog.svd.se
    Annons
    Annons
    X
    Foto: MAGNUS HJALMARSON NEIDEMAN/SVD. Bild 1 av 1
    Annons
    X
    Annons
    X