Posten gjorde fel – vägrar ersätta

Postens misstag gjorde att den 81-åringa kvinnan inte betalade sin försäkringspremie. Därför fick hon ingen ersättning efter ett inbrott.
Men på Posten vägrade man att betala kvinnan skadestånd.
Nu rekommenderar Allmäna reklamationsnämnden Posten att ersätta kvinnan.

Under strecket
Publicerad
Foto: SCANPIX
Annons

Den 81-åriga kvinnan hade inga flyttplaner – trots det ändrade Posten plötsligt hennes adress under fyra månader förra sommaren. Eftersom det fortfarande damp ner reklam och hyresavier i brevinkastet tänkte inte den sjuka och glömska 81-åringen på att flödet av brev hade upphört.

Det blev hon varse om först när hon haft inbrott i sin lägenhet och begärde ersättning av sitt försäkringsbolag. Hon fick då veta att betalningsavierna hade kommit i retur och att hon därför var oförsäkrad. Någon ersättning skulle hon inte få.

Annons
Annons
Annons