”Positivt beteendestöd bra för elever med adhd”

Psykologer och pedagoger skriver att kritiken mot Specialpedagogiska skolmyndigheten när det gäller positivt beteendestöd blir missriktad. De menar att forskningen kring detta är entydig när det gäller vägen till lärande, utveckling och livskvalitet.

Under strecket
Publicerad
Positivt beteendestöd i skolan används på skol-, klass- och individnivå, skriver artikelförfattarna.

Positivt beteendestöd i skolan används på skol-, klass- och individnivå, skriver artikelförfattarna.

Foto: Fredrik Sandberg/TT
Annons

En betydande grupp av praktiker och forskare kritiserar i en debattartikel i SvD Specialpedagogiska skolmyndighetens (SPSM) forskningsöversikt ”Insatser i skolan för barn med adhd”. SPSM lyfter fram vikten av att basera insatser i skolan på forskning, vilket också betonas i skollagen. Vidare skriver SPSM att det är viktigt att arbeta på flera olika nivåer, inte minst på grupp- och organisationsnivå, för att undvika att problem förläggs hos den enskilda eleven.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons