Annons

Porsches nya Turbo – namnet leder till skratt

Batteriet ligger i golvet och väger 700 kilo. Taycan som helhet väger 2,3 ton i basutförande. Trots det känns den lätt i steget även i högre tempo på småvägar.
Batteriet ligger i golvet och väger 700 kilo. Taycan som helhet väger 2,3 ton i basutförande. Trots det känns den lätt i steget även i högre tempo på småvägar. Foto: Manuel Hollenbach

Tesla har haft en fredad zon med sina snabba elbilar som dessutom kan köras långa sträckor mellan laddningarna. Porsche tar upp kampen med Taycan, men har delvis valt en annan inriktning.

Under strecket
Publicerad

Den svarta rampen över bakpartiet finns numera på flera Porschemodeller och bakifrån kan det vara svårt att skilja Taycan från tvådörrarsbilen 911.

Foto: Manuel Hollenbach Bild 1 av 11

En elegant böjd skärm i förarens blickfång och där visningen kan varieras på mängder av sätt. I kanten av skärmen sitter touchknappar för antisladdsystem, stötdämparjustering med mera.

Foto: Eric Lund Bild 2 av 11

Reglaget för att välja fram, back eller parkering sitter strax till höger nedanför huvudinstrumenten.

Foto: Eric Lund Bild 3 av 11

Gott om designreferenser till andra och tidigare Porschemodeller, men så här digitaliserad är bara Taycan. Kvalitetsintrycket känns snäppet mindre genuint jämfört med 911 och Panamera.

Foto: Eric Lund Bild 4 av 11

Under fronthuven finns ett stuvutrymme som i praktiken lämpar sig bäst för laddkablar.

Foto: Eric Lund Bild 5 av 11

Snabbladdning med upp till 270 kilowatt är möjligt i Taycan. Men sanningen är att så snabb laddning klarar den bara när batteriet är nästan tomt. Primärladdning gör man vid bostaden.

Foto: Porsche Bild 6 av 11

Provbilen har en ny typ av textilklädsel och vissa interiörmaterial är gjorda av återvunnet material. Framstolarna är mycket bekväma och baksätet oväntat rymligt.

Foto: Eric Lund Bild 7 av 11

Inte lika praktisk som syskonet Panamera, men baksätet är fällbart och bagageutrymmet duger för en lätt fyrapersoners semesterpackning.

Foto: Eric Lund Bild 8 av 11

Porsche har smädats i sociala medier för att de benämner elbilen Turbo.

Foto: Eric Lund Bild 9 av 11
Foto: Manuel Hollenbach Bild 10 av 11
Foto: Tesla Bild 11 av 11

Porsche överväger att starta ett tredje skift i fabriken där elbilen Taycan just börjat tillverkas. Med två skift kan 20 000 bilar per år rulla ut och ungefär 40 000 köpare har enligt uppgift redan förhandsbokat en bil, varav 300 i Sverige. Ett tredje skift skulle medge en årsproduktion på 30 000 bilar.

Alla bokningar leder knappast till undertecknade order, men uppenbarligen är intresset för denna mycket dyra elbil stort.

Annons
Annons
Annons