Annons

Porschen som lyckas bli ett puritanskt alternativ

911 Carrera T heter den senaste modellen av Porsches klassiska 911-serie. Ett mer puristiskt alternativ till de starkare och mer tekniskt avancerade systerversionerna.
911 Carrera T heter den senaste modellen av Porsches klassiska 911-serie. Ett mer puristiskt alternativ till de starkare och mer tekniskt avancerade systerversionerna. Foto: Esther Lund

Ibland kan det löna sig att ta ett steg bakåt för att komma framåt. Modellbeteckningen Carrera T indikerar en Porsche som varken är starkast, dyrast eller mest avancerad i 911-serien. I stället vill den vara det icke-filtrerade, puritanska alternativet. Den lyckas ganska bra.

Under strecket
Publicerad

Höfterna har svullnat för varje ny 911-generation som presenterats. Men 911 Carrera T är så smal en 911 kan vara 2018.

Foto: Eric Lund Bild 1 av 7

En kompakt och ändamålsenlig förarmiljö. Navigationssystem kan väljas bort i Carrera T för att understryka den renodlade imagen, men i provbilen fanns det tacksamt nog i behåll.

Foto: Eric Lund Bild 2 av 7

Ett lätt weekendbagage ryms i utrymmet under fronthuven. De flesta 911-ägare stuvar även bagage i kupén bakom framstolarna.

Foto: Eric Lund Bild 3 av 7
Bild 4 av 7
Foto: Esther Lund Bild 5 av 7
Foto: Uwe Fischer/BMW Bild 6 av 7
Foto: Eric Lund/TT Bild 7 av 7

Första gången jag körde en Porsche 911 var jag övertygad om att bilen skulle kasta sig själv och mig i diket i varje kurva. Som ung bilentusiast hade jag nämligen läst i biltidningarnas tester om hur vanskliga köregenskaper 911 har. Med den starka motorn placerad längst bak blir viktfördelningen underlig och den förare som inte är med på noterna kan lätt ”backa ut i spenaten” (populär formulering).

Underförstått var det väl bara en handfull racerförare och testskribenterna själva som var av det rätta virket.

Annons
Annons
Annons