Annons

Populära sportbilen du måste vänta på

Efterfrågan på BMW:s laddhybridsportbil har överträffat alla förväntningar – nu ökar tillverkaren takten för att minska kön.

BMW i8 är så populär att det säljs fler bilar än fabriken hinner tillverka.

BMW i8 är så populär att det säljs fler bilar än fabriken hinner tillverka.

Foto: BMW
BMW i8 är så populär att det säljs fler bilar än fabriken hinner tillverka.

BMW i8 är så populär att det säljs fler bilar än fabriken hinner tillverka.

Foto: BMW
BMW i8 är så populär att det säljs fler bilar än fabriken hinner tillverka. Foto: BMW

När BMW släppte sin snygga och eldrivna elsportbil i8 förra året trodde nog många att det mest var en bil för de sanna el-entusiasterna. Men modellen har gjort sådan succé att den sålt slut och att man vackert får ställa sig i kö för att kunna lägga vantarna på ett exemplar.

Fram till slutet av maj i år hade modellen sålt hela 3 975 exemplar, och efterfrågan ökar hela tiden för den populära laddhybriden.

I dag tvingas kunder som vill kunna åka i en BMW i8 snällt vänta i ungefär 18 månader på vissa marknader, eftersom fabriken i Leipzig helt enkelt inte klarar av att bygga så många bilar som efterfrågas. Ett av skälen är att i samma fabrik byggs också smarta BMW i3, som också går över förväntan.

Det sägs att det redan ligger 10 000 beställningar på den lilla succébilen och väntar. Så fabriken är helt enkelt fullbelagd.

Konsekvensen har blivit att begagnade BMW i8 nu säljs dyrare än helt nya, eftersom trycket är så hårt. I januari i år såldes ett begagnat exemplar i USA för hela 247 450 dollar, ungefär 2,1 miljoner kronor, vilket är 100 000 dollar mer än det normala nypriset.

Ett av skälen till att BMW i8 säljer så bra är förstås den läckra designen. Men också prestandasiffrorna, som talar för sig själva.

Bilen byggs av kolfiber och har en räckvidd på 600 km. Den drivs av en elmotor på 96 kW och en trecylindrig turbomatad bensinmotor på 170 kW.
Toppfarten är elektroniskt begränsad till 250 km/h och O till 100 avverkar bilen på 4,4 sekunder. Medelförbrukningen ligger på rekordlåga 2,1 liter per 100 km. Det motsvarar ett CO2-utsläpp på 49 g/km. Så det är kanske inte så konstigt att köparna står i kö.

Nu har BMW tagit tag i problemet och meddelar att man så fort det bara är möjligt ska fördubbla tillverkningstakten, och låta 20 istället för tio bilar om dagen lämna bandet på fabriken i Leipzig.

Ett angenämt problem de flesta biltillverkare bara kan drömma om.

Annons
Detta är en annons från BMW, den är inte skriven av journalisterna på SvD:s redaktion.