Per-Arne Bodin:Popkonsten ger Ryssland nya ikoner

Är Kristus och Coca Cola två varumärken, eller är den förras sanning högre än kommersialismens? Den frågan väcktes av ett konstverk på Moskvautställningen ”Akta! Religion!”. Det rättsliga efterspelet visar på avståndet mellan kyrkan och kulturen i dagens Ryssland.

Under strecket
Publicerad
Annons

Samhällsklimatet i dagens Ryssland kan avläsas i en debatt som rasat under de senaste fem åren runt en utställning, ”Ostorozjno! Religija!” (Akta! Religion!), som anordnades år 2003 vid Sacharovmuseet i Moskva, ett museum ägnat mänskliga rättigheter och minnet av medborgarrättskämpen Andrej Sacharov. Utställningen anknöt till den första av dessa två uppgifter. Titeln liksom utställningsaffischen, som föreställer en ikon där ansiktet har ersatts av ett varningsmärke i form av ett utropstecken, är medvetet tvetydiga. En tolkning är att religion måste behandlas med varsamhet, en annanatt man måste varna för religionen, och det rör sig framför allt om den ryska ortodoxa kyrkan. Tvetydigheten hade organisatörerna själva framhävt som en central idé för hela utställningen, vars tema kan sägas vara den ryska ortodoxa kyrkan i det moderna postsovjetiska samhället.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons