Recension

FlodPolitiskt med sagans magi

INDISKA RÖSTER Den tamilska författaren Ambai är en novel­list av yppersta klass. Hon låter aldrig budskapet gå ut över gestaltningen, konstaterar Magnus Eriksson som också har läst ”Under mangoträdet” av Vaikom Muhammad ­Basheer.

Under strecket
Publicerad
Annons

Förlaget Tranan fortsätter sin värdefulla utgivning av indiska författare som skriver på de inhemska språken. Den motsättning som mer militanta kritiker manat fram mellan dessa författare och de som skriver på engelska styr dock inte utgivningen; det handlar snarare om att fördjupa och nyansera bilden av den mångfald som råder i den indiska litteraturen. Tidigare i höst kom novellsamlingen ”Branden i mitt hjärta” av den bengaliska författaren Mahas­weta Devi, och nu ger Tranan ut novellurvalen Flod av Ambai och Under mangoträdet av Vaikom Muhammad Basheer; de tre författarna presenteras därtill i det senaste numret av tidskriften ”Karavan”.

Ambai är en novellist av yppersta klass. Hon skriver noveller och dramatik på tamil, kritik och vetenskapliga verk på engelska. Hennes författarskap har tydlig feministisk prägel, men tendensen ställer sig aldrig i vägen för berättandet eller för den drömska diktion som präglar Ambais novellkonst. Hennes kritik av de ­patriarkala mönstren integreras i historierna. De kan handla om en kvinna som utmanar mönstren genom att utbilda sig eller en ung flicka som vill bli musiker. Hon tvekar inte att underkasta sig den järnhårda disciplin som inskolningen i Indiens konstmusikaliska traditioner innebär, men tvingas ändå bort från musikerbanan. Samhälls- och traditionskritiken är uppenbar, men Ambai låter också berättelserna forma sin egen magi. De öden hon skriver om bär en idé, men de växer till gestalter som höjer sig över tid och rum.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons