Annons

Sara Kristofersson: Politiska möbler och mentala hus

Under 1960-talet växte radikala arkitektur- och designrörelser fram, som förenades i ett kritiskt och ofta konceptuellt förhållningssätt. Som fiender såg man materialismen, rationalismen och estetiskt insnöade stadsplanerare.

Publicerad

Under de senaste åren har intresset för den arkitektur- och designrörelse som brukar kallas för Radical Architecture eller Antidesign ökat avsevärt. Internationellt uppburna arkitekter som Rem Koolhaas refererar ofta till rörelsens mest framträdande grupperingar, som italienska Archizoom och engelska Archigram, vars utpräglat konceptuella verk från 60- och 70-talet tidigare marginaliserats av byggnads- och objektfixerade konsthistoriker. Samtidigt har flera utställningar i ämnet rönt stor uppmärksamhet ute i Europa; bland annat "Architecture radicale" - producerad av Institut d"art contemporain i Villeurbanne - som turnerat i Spanien, Tyskland och Frankrike samt Constant Nieuwenhuys legendariska "New Babylon" från 1960 som nyligen visades på Documenta 11 i Kassel.

Även i Sverige finns ett nybakat intresse för Radical Architecture hos unga konstnärer och formgivare som gärna låter sig "inspireras" av rörelsens verk (till exempel Thomas Elovsson och Uglycute).

Annons
Annons
Annons
Annons