Hugo Rehnberg

Sveriges mest omtalade intervjuform – nu som podcast. Hugo Rehnberg möter en ny gäst varje vecka.

GÅ TILL PODDEN

Lyssna på Min helg-podden

Sveriges mest omtalade intervjuform – nu som podcast. Hugo Rehnberg möter en ny gäst varje vecka.

GÅ TILL PODDEN
New Yorks modevecka inleddes i år med en visning för att samla in pengar till Hillary Clintons presidentkampanj. Foto: IBL
Perfect Guide

Politiska budskap inom amerikanskt mode

Modeveckan i New York rider på den politiska vågen samtidigt som USA-valet aldrig handlat så mycket om kläder som i år. SPG:s Sofia Hedström om plaggen som kan få kandidaterna på fall.

Modeveckan i New York inleddes varken av en stjärna med storhetsvansinne eller någon kreddig designer, utan av Hillary Clinton. Politikern som har chans att bli USA:s nästa president har nämligen stort stöd från modebranschen som nu även gjort en klädkollektion åt henne. Visningen som hade syfte att samla in pengar till Clintons kampanj arrangerades av Vogues chefredaktör Anna Wintour och i publiken satt designers som Diane von Fürstenberg och Michael Kors. 

Annons
X

Modet som presenterades var knappast det mest innovativa som setts på en catwalk, men de femton t-shirtarna som visades var framtagna av USA:s designerelit och bland upphovsmakarna fanns modeskapare som Marc Jacobs och Jason Wu.

Modet är inne i en fas med politiska budskap och USA-valet präglade modeveckan i New York.

När det gäller upplägget låg dock visningen i framkant, istället för att vänta ett halvår på att kläderna ska hamna i butik kunde t-shirtarna köpas direkt på demokraternas hemsida. Allt fler modehus ägnar sig åt köp direkt från catwalken eftersom de måste tackla samtidens otåliga konsumenter, men konceptet är angeläget även för presidentkandidaterna vars framtid avgörs den 8:e november. 

Modet är inne i en fas med politiska budskap och USA-valet präglade modeveckan i New York. Prabal Gurung som bland annat klätt Michelle Obama gjorde ett politiskt utspel med en kollektion inspirerad av feministikoner som Gloria Steinem och ett budskap om att USA är redo för sin första kvinnliga president. Kollektionen innehöll dessutom en tydlig stilblinkning till Hillary Clinton i form av en serie byxdressar.

Den här hösten är det dock frågan om det inte är modebranschen som behöver den politiska inramningen mer än tvärtom.

Carol Lim och Humberto Leon, som förutom att driva butikskedjan och klädmärket Opening Ceremony även är designers för det franska modehuset Kenzo, anordnade en fiktiv partiledardebatt som även var en modevisning. Alla som agerade kandidater i partiledardebatten var kvinnor och en rad kändisdemokrater som Whoopi Goldberg och Claire Danes deltog. De frågor som debatterades under tiden som modellerna visade kläderna var bland annat invandring, polisbrutalitet och könsdiskriminering.

Att ungefär hälften av alla redaktörer som gästade modevisningen inte bor i USA togs det ingen hänsyn till, alla gäster uppmanades att rösta den 8:e november. Även om New Yorks modevecka den här säsongen förvandlats till en politisk arena blev Donald Trump utan stöd, istället hittade magasinet Vanity Fair på en serie fiktiva modetweets där det stod att republikanernas kandidat ville bygga en mur mellan modepubliken och de som inte hör hemma på catwalken.

Hillary Clinton på omslaget av amerikanska Vouge 1998.
Hillary Clinton på omslaget av amerikanska Vouge 1998. Foto: Vouge

Hillary Clinton är långt ifrån ny i modebranschen, redan 1998 prydde hon omslaget på amerikanska Vogue. Då i egenskap av first lady och passande nog direkt efter skandalen med Monica Lewinsky. Anna Wintour och Hillary Clinton har känt varandra sedan 90-talet och chefredaktörens stöd i form av både pengar och magasinsutrymme är ingen hemlighet.

Den här hösten är det dock frågan om det inte är modebranschen som behöver den politiska inramningen mer än tvärtom. De båda presidentkandidaterna har nämligen valt trygga uniformer istället för att göra utspel med sina kläder. 2008 när Hillary Clinton gick med på att kommentera sina värsta klädslar i tabloiden US Weekly sa hon ”nu vet ni varför jag bara bär byxdress” och att hon skaffat sig en trygg rustning poängterar hon på Twitter där hon i sin biografi kallar sig för ”hårikon, byxdressfantast och presidentkandidat”.

Donald Trump i sin Make America Great Again-keps.
Donald Trump i sin Make America Great Again-keps. Foto: Jae C. Hong/TT

Även om Donald Trump bär alldeles för långa slipsar och Brioni-kostymer som ser ut att vara hämtade från 80-talet har också han anammat en uniform som är svår att kritisera.

Under höstens val är det inte kandidaternas egna kläder som kommer vara avgörande, utan framförallt vilka kläder som representerar deras partier. Precis som i Storbritannien där det blev skandal när Jeremy Corbyn tillverkat sina kampanjtröjor i Bangladesh utreds det nu om republikanernas ”Make America Great Again”-kepsar verkligen är tillverkade i USA som de utger sig för. Trump har kritiserat företag som Apple och Ford för att de lägger sin produktion utomlands istället för att skapa arbetstillfällen på hemmaplan.

Nu anklagas han själv för dubbelmoral eftersom både han och hans dotters märken har sin klädproduktion i låglöneländer som Kina. Clinton plockar nu poäng genom att ifrågasätta Trumps klädtillverkning och låter pressen veta att hon klär sin egen man i Colorado-tillverkade slipsar och klockor från Detroit.

Både Trump och Clinton är en del av modebranschen, om än på olika sätt. Om republikanernas kepsar eller demokraternas t-shirts visar sig vara tillverkade utomlands ligger de dock båda lika illa till.

Till Toppen