Annons

Politisk konst med brett perspektiv

Loulou Cherinet, ”Big Data”, 2014. Stillbild från video.
Loulou Cherinet, ”Big Data”, 2014. Stillbild från video. Foto: Moderna museet

Loulou Cherinets utställning på Moderna museet sträcker sig över femton års filmskapande. Johan Deurell imponeras av hur den subtilt synliggör förändringarna i samhällsdebatten.

Under strecket
Publicerad

Loulou Cherinet, ”Minor Field Study”, 2006. Stillbild från video.

Bild 1 av 3

Loulou Cherinet, ”White Women”, 2002. Stillbild från video.

Foto: Moderna museet Bild 2 av 3

Loulou Cherinet.

Foto: Albin Dahlström / Moderna Museet Bild 3 av 3

Med videoinstallationer undersöker svensk-etiopiska konstnären Loulou Cherinet (f. 1970) hur politik och historia formar kroppar, beteende och språk. Hennes utställning ”Who Learns My Lesson Complete?” på Moderna Museet i Stockholm lånar sin titel från en dikt av den amerikanska 1800-talspoeten Walt Whitman. Under flera årtionden reviderade Whitman en och samma diktsamling. Och i samma anda ser Cherinet inte heller sina konstverk som färdiga, utan som en konstnärlig process.

Utställningen sträcker sig över två mörklagda gallerier och består av fem verk. Mitt första intryck är hur snyggt allting är. Gemensamt för verken är att de undersöker hur skillnader skapas och vidmakthålls, och hur motpoler så som svart/vitt, här/där, modernt/historiskt, är en del i detta. I ”Minor Field Study” (2006), till exempel, utgår konstnären från vardagsscener filmade av antropologen Billy Marius vid gränsen mellan Kongo-Brazzaville och Kamerun. Cherinet har sedan filmat parafraserande scener i Stockholmsförorten Orminge. Filmerna visas på varsin monitor jämte varandra: i ena rutan en smutsig hund, i andra rutan en ren hund, et cetera. För betraktaren torde budskapet landa i att människor är lika trots geopolitiska, ekonomiska och kulturella skillnader, men att dessa strukturer gör att vår verklighet ser radikalt olika ut. Dubbelbilderna är ett enkelt men effektivt grepp.

Annons
Annons
Annons