Annons
X
Annons
X

Polisen: Lagen om id-kontroller glasklar

Efter nyår ska lagen om id-kontroller på bussar, tåg och färjor från utlandet att börja tillämpas, men det råder stora oklarheter kring själva genomförandet. Nationella gränspolisen väntar fortfarande på regeringens förordning, men säger att lagen är glasklar när det gäller transportföretagens ansvar.

Polis övervakar kön av ankommande flyktingar i snålblåsten vid Hyllie station utanför Malmö.
Polis övervakar kön av ankommande flyktingar i snålblåsten vid Hyllie station utanför Malmö. Foto: Johan Nilsson/TT

**Gränspolisens rörliga kontrollgrupp **vet inte vad de nya reglerna om id-kontroller på tåg, bussar och färjor kommer att innebära för deras del nästa år. De hänvisar i stället till nationella operativa avdelningen, Noa, där ärendet lagts på vänt tills regeringens förordning trillat in. Det i sin tur kan inte ske förrän riksdagen antagit den nya lagen.

– Vi vet därför inte heller hur lagen kommer att tillämpas ännu, säger Patrik Engström, chef för gränspolissektionen vid Noa.

Han förklarar att regeringen kommer att fastställa hur mycket olika myndigheter berörs. Först därefter kan Noa lämna sina föreskrifter om polisens arbete till regeringen.

Annons
X

Men enligt Noa råder det inga tvivel om vem som ansvarar för vad. Transportörerna utför id-kontrollerna, och polisen säkerställer att det ansvaret följs. I annat fall riskerar transportföretagen att få böter på 50 000 kronor.

Men det är alltså inte vi som kommer att kontrollera id-handlingar.

– Lagen handlar om transportörernas ansvar. Exakt hur arbetet ska göras, om det kommer att ske med hjälp av passagerarlistor eller annat, vet vi inte ännu. Men det är alltså inte vi som kommer att kontrollera id-handlingar, säger Patrik Engström.

Stäng

PERFECT WEEKEND – Nyhetsbrevet från SvD Perfect Guide som håller dig uppdaterad på de senaste samtalsämnena inför helgens middagar.

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    Polisen kommer att fortsätta med sina gränskontroller och försäkra sig om att de som passerar gränsen har pass, samt hänvisa resenärer som söker asyl i Sverige till Migrationsverket.

    Engström vill inte kommentera Sekos och transportbranschens kritik mot att personalen ombord saknar kompetens för att avgöra om id-handlingar är falska eller inte, utan säger att det är något som de bör diskutera med sina respektive arbetstagarorganisationer.

    – Det är inte polisen som utfärdar lagstiftningen. Våra föreskrifter reglerar bara hur vår personal kommer att arbeta, inte hur transportörerna ska arbeta, säger han.

    Noa-chefen är själv övertygad om att id-kontrollerna kan utföras av transportbolagen. Han påminner om att liknande protester uppstod när flygbolagen tilldelades transportörsansvar inom Schengen, ett arbete som i dag fungerar smärtfritt, enligt Patrik Engström.

    Men vissa företrädare inom flygbranschen menar att den jämförelsen är långsökt då flygtrafiken har en annorlunda infrastrukturell uppbyggnad än tåg-, buss- och färjetrafiken.

    Taxiföretag omfattas inte av transportörsavtalet och inte flyg inom Schengen heller.

    Regeringen inför id-kontrollerna för att hejda en okontrollerad inströmning av flyktingar, men frågan är om de nya reglerna är heltäckande nog. Lagstiftningen hindrar exempelvis inte någon från att ta en taxi över Öresundsbron.

    – Ja, taxiföretag omfattas inte av transportörsavtalet och inte flyg inom Schengen heller. Vi har i beredningen förstås lämnat våra kommentarer till regeringen, tillsammans med andra myndigheter, men recenserar aldrig lagförslag som förvaltningsmyndighet, säger Patrik Engström.

    Annons

    Polis övervakar kön av ankommande flyktingar i snålblåsten vid Hyllie station utanför Malmö.

    Foto: Johan Nilsson/TT Bild 1 av 1
    Annons
    X
    Annons
    X