Annons
X
Annons
X

Polisen fick nya VW-motorer – inte vanliga ägare

Volkswagen bytte motorer i polisens VW-bussar gratis sedan den drog stora mängder olja. Men trots att det är ett fabrikationsfel går Volkswagen inte ut med information till vanliga ägare. Totalt har 3 000 bilar av den berörda modellen sålts i Sverige.

Enligt polisens brev konstaterade VW:s tekniker i Tyskland ett materialfel som fick till följd att ett slags slippasta drogs in i cylindrarna där oljan trängde igenom och åkte ut i avgaserna.
Enligt polisens brev konstaterade VW:s tekniker i Tyskland ett materialfel som fick till följd att ett slags slippasta drogs in i cylindrarna där oljan trängde igenom och åkte ut i avgaserna. Foto: Emil Langvad/TT

Volkswagen tvingades byta motorer i flera hundra bilar sedan polisens VW-bussar med dieselmotorer drog stora mängder olja. Det visar ett internt brev från polisen som SvD tagit del av.

VW agerade snabbt när storkunden polisen klagade.

– Problemet med hög oljeförbrukning kom tidigt på de här bilarna, säger Anders Axén, sektionschef för polisens fordonsservice.

Annons
X

Bilarna är av typen Caravelle och Multivan från 2010 till 2015 med 180 hästkrafters dieselmotor, automatlådan DSG och fyrhjulsdrift. Totalt såldes runt 3 000 av de berörda bilarna i Sverige.

Enligt polisens brev konstaterade VW:s tekniker i Tyskland ett materialfel som fick till följd att ett slags slippasta drogs in i cylindrarna där oljan trängde igenom och åkte ut i avgaserna.

VW agerade snabbt när storkunden polisen klagade. Man bytte ett stort antal motorer gratis på så kallad goodwill.

Stäng

PERFECT WEEKEND – Nyhetsbrevet från SvD Perfect Guide som håller dig uppdaterad på de senaste samtalsämnena inför helgens middagar.

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    – Vi hade en bra dialog med Volkswagen och det har fungerat väldigt bra, säger Anders Axén.

    Men trots att det var ett konstaterat fabrikationsfel har inte Volkswagen gått ut med information till andra berörda ägare, som alltså kan sägas ha ett materialfel.

    Marcus Thomasfolk är informationschef på Volkswagen Group Sverige:

    – Vi har bytt motorer på andra bilar också. Totalt är det några hundra bilar under fem till sex års tid. Men från och med vecka 45 år 2015 är problemet löst.

    Enligt polisens brev har alla bilar tillverkade därefter en ny konstruktion med nytt EGR-system och delvis nytt topplock.

    Marcus Thomasfolk säger att problemet med hög oljeförbrukning verkar vara kopplat till hög belastning.

    – Vi är vaksamma på problemet. Är det så att en kund råkar ut för hög oljeförbrukning har våra verkstäder information. Då ska man göra en noggrann undersökning och om så krävs så byter vi motorn.

    Har ni gått ut till alla berörda 3 000 bilar med information?

    – Vi har en lösning där vi byter motorn där en kund upplever att man har det problemet.

    Motormännens medlemmar upplever sig inte få gehör från bilverkstäder och försäkringsbolag.

    Men om det är ett produktionsfel med materialfel måste det väl i grunden gälla alla motorer?

    – Jo så kan man också se det, men alla drabbas inte av felet. Då har vi valt att i stället byta när felet uppstår. Alltså att kunden märker av en högre oljeförbrukning.

    Om det är ett produktionsfel – varför går ni inte ut till alla berörda kunder som har en motor som uppenbarligen har ett fel och informerar om det?

    – Så brukar vi göra om vi har en teknisk servicekampanj – då går vi ut till alla kunder. Nu är inte det här en sådan kampanj, men om en kund upptäcker hög oljeförbrukning så tittar vi på felet. Är det relevant så byter vi motorn. Det har vi gjort i flera år. Vi kommer fortsätta att ha en generös inställning till det.

    Du tycker inte det är att mörka?

    – Hade vi inte tagit ett ansvar för när kunder har synpunker, så hade det som jag ser det varit allvarligt, men vi tar ett ansvar för ett inträffat problem när det uppstår.

    Motormännens tekniske expert Carl-Erik Stjernvall säger att deras medlemmar ofta har synpunkter på hög oljeförbrukning men att många inte upplever sig få gehör från bilverkstäder och försäkringsbolag.

    – Många upplever att de inte blir lyssnade på.

    Vad säger du om att Volkswagen inte gått ut till alla med berörda bilar?

    – Det är en gråzon, tillverkarna är inte alltid skyldiga att gå ut med information om fabrikationsfel såvida det inte är fara för säkerheten. Men seriösa tillverkare tar kostnaden för kända fel på goodwill i de fall garantin gått ut.

    Annons
    Annons

    Enligt polisens brev konstaterade VW:s tekniker i Tyskland ett materialfel som fick till följd att ett slags slippasta drogs in i cylindrarna där oljan trängde igenom och åkte ut i avgaserna.

    Foto: Emil Langvad/TT Bild 1 av 1
    Annons
    X
    Annons
    X