Polestar varnar för nytt Dieselgate kring elbilar

Biltillverkarna måste bli bättre på att visa hur stor miljöpåverkan en elbil har. Det anser Fredrika Klarén, hållbarhetschef på Polestar.
Biltillverkarna måste bli bättre på att visa hur stor miljöpåverkan en elbil har. Det anser Fredrika Klarén, hållbarhetschef på Polestar. Foto: Björn Larsson Rosvall / EXPONERA

En ny stor genomgång slår fast: Elbilar är mer miljövänliga än bensinbilar. Utmaningen för elektrifieringen framöver blir att hantera mineralfrågan. Samtidigt orsakar elbilen fortsatt stora utsläpp vid produktion i fabriker.

Under strecket
Publicerad
Batteritillverkningen ligger bakom en stor del av elbilarnas miljöpåverkan, konstaterar Fredrika Klarén.

Batteritillverkningen ligger bakom en stor del av elbilarnas miljöpåverkan, konstaterar Fredrika Klarén.

Foto: Björn Larsson Rosvall/Exponera
När elbilen rullar blir det inga utsläpp. Men tillverkningen är ett större problem, det visar Fredrika Klaréns beräkningar.

När elbilen rullar blir det inga utsläpp. Men tillverkningen är ett större problem, det visar Fredrika Klaréns beräkningar.

Foto: Björn Larsson Rosvall / EXPONERA
Det skapar misstro hos konsumenterna om inte bilindustrin är tydlig med miljöeffekterna, anser Fredrika Klarén.

Det skapar misstro hos konsumenterna om inte bilindustrin är tydlig med miljöeffekterna, anser Fredrika Klarén.

Foto: Björn Larsson Rosvall / EXPONERA
Annons

Vilken orsakar störst utsläpp, en elbil eller en bensinbil? Det har varit en hett omdebatterad fråga.

Polestar, den svensk-kinesiska elbilstillverkaren, har räknat på saken och visar att elbilen har orsakat betydligt större utsläpp än bensinbilen när den rullar ut från fabriken.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons