Annons

"Pojkar gynnas av den digitala läsningen"

I Sverige anser 40 procent av 15-åringarna att läsning är "slöseri med tid", enligt den senaste Pisamätningen. Trots detta höjer Sverige sitt resultat i läsförståelse i mätningen – framför allt är det killarna som förbättrar sig.

En förklaring kan vara en ökad användning av multimedialt lärande i skolan, tror svenskläraren Annika Sjödahl.

Under strecket
Marc Skogelin / TT
Publicerad

Den ökade användningen av sociala medier kan vara en förklaring till minskad läslust bland unga, tror Maria Koroleva och Nyamuhoza Nyahumure, elever på Gröna Dalenskolan i Bålsta.

Foto: Jessica Gow/TT

Annika Sjödahl har jobbat som lärare i 20 år, mestadels på skolor i socioekonomiskt utsatta områden, likt Gröna Dalenskolan i Bålsta.

Foto: Jessica Gow/TT

"Ibland har jag perioder då jag bara läser böcker, sedan finns det perioder då jag inte läser något alls", säger Nyamuhoza Nyahumure (till vänster). Till höger sitter hennes klasskamrat Maria Koroleva.

Foto: Jessica Gow/TT

Eleverna Nyamuhoza Nyahumure och Maria Koroleva på Gröna Dalenskolan tycker det är särskilt intressant med böcker som tar upp ämnen som de själva kan relatera till.

Foto: Jessica Gow/TT

Läraren Annika Sjödahl med eleverna Maria Koroleva och Nyamuhoza Nyahumure på Gröna Dalenskolan i Bålsta. "Jag försöker skapa min undervisning utifrån vad eleverna själva tycker är intressant", säger Annika Sjödahl.

Foto: Jessica Gow/TT

Det minskade intresset för läsning kan bero på att det finns så mycket annat som tar ens uppmärksamhet, exempelvis sociala medier. Det tror i alla fall niondeklassaren Nyamuhoza Nyahumure på Gröna Dalenskolan i Bålsta, norr om Stockholm.

– Det kanske gör att läsningen inte känns så intressant, säger hon.

Annons
Annons
Annons