Salad Hilowle, ”Vanus labor”Poetiskt om rasistiska strukturer i konsten

Salad Hilowle, ”Vanus labor”.
Salad Hilowle, ”Vanus labor”. Foto: Björn Strömfeldt / Konstakademien

Stillsam och obehaglig, påtaglig och undanglidande är Salad Hilowles utställning på Konstakademien. Svävande mellan vemod och hopp behandlar den ett hett tema – afrosvenskens plats i ett vitt hav av konsthistoria.

Under strecket
Publicerad
David Klöcker Ehrenstrahls skola, ”Vanus labor”, olja på duk.

David Klöcker Ehrenstrahls skola, ”Vanus labor”, olja på duk.

Foto: Länsmuseet Gävleborg
Salad Hilowle, ”Vanus labor”, videostillbild.

Salad Hilowle, ”Vanus labor”, videostillbild.

Foto: Salad Hilowle
Salad Hilowle, ”Vanus labor”.

Salad Hilowle, ”Vanus labor”.

Foto: Björn Strömfeldt / Konstakademien
Annons

Med projektet ”Vanus labor” fortsätter Salad Hilowle (född 1986 och Konstakademiens Bernadottestipendiat 2020) sitt utforskande av hur människor med afrikanskt ursprung skildras i svensk konsthistoria. Här beger han sig rakt till pudelns kärna. I centrum för utställningen finns nämligen målningen ”Vanus labor” av hovkonstnären David Klöcker Ehrenstrahl, i traditionen kallad den svenska målarkonstens fader. Eller om den är utförd av någon av hans elever, den tillkommer mot slutet av 1600-talet vid ungefär samma tidpunkt som Ehrenstrahl gick ur tiden.

Målningen avbildar sju barn, varav två sägs vara kungliga. Ingen mindre än den unge Karl XII får här sällskap av sin syster Ulrika Eleonora när de tillsammans med fyra andra barn tvättar ett svart barn. Som vore detta barn omgivet av sin tids ”vita havet”, tänker jag när jag möter målningen i Hilowles videoverk.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons