Annons
Recension

WinterreisePoetisk vinterresa genom en förfrusen samtid

Ester Claesson, Daniel Nyström och Petra Fransson i ”Winterreise” på Teater Galeasen.
Ester Claesson, Daniel Nyström och Petra Fransson i ”Winterreise” på Teater Galeasen. Foto: Eli Sverlander

Elfriede Jelinek reser i ”Winterreise” genom sitt vintriga Österrike. På Teater Galeasen iscensätter Christina Ouzounidis texten med perfekt gehör och en makalös ensemble som ger röst åt Nobelpristagarens poetiska raseri.

Under strecket
Publicerad

**Tiden existerar, **och jaget. Den ena går inte att skilja från den andra. Alla är vi mått för tiden – och vi tvingas ständigt förhålla oss till det förflutna. Den vassa knivsudden av absolut nu är så gott som omöjlig att fixera. Istället är vi det förgångnas fångar, vi är våra skuggor, vår historia – den gemensamma och den individuella. Vi härmar det och den som vi inbillar oss vara och upprepar välbekanta formler, som kärnfamiljer och könsbundna identiteter.

Så kan man grovt beskriva vad texten ”Winterreise” av Elfriede Jelinek vill reflektera över, på just hennes speciella sätt med stålbad av obehärskad språklighet och kaskader av ordfall. Jelinek har utgått från "Winterreise”, ett diktepos av Wilhelm Müller som är mest känd som sångcykel av Franz Schubert, komponerad 1827. Hon förhåller sig fritt till originalet, och istället för en man med kärlekslidanden beskriver hon tiden sedd av en snart 70-årig kvinna samt det land där hon bor.

Annons
Annons
Annons