Recension

Eugen OneginPoetisk och fantasifull Eugen Onegin

Maria Fontosh som Tatjana och  Karl-Magnus Fredriksson Eugen Onegin i en engagerande uppsättning på Stockholmsoperan.
Maria Fontosh som Tatjana och Karl-Magnus Fredriksson Eugen Onegin i en engagerande uppsättning på Stockholmsoperan.
Under strecket
Publicerad
Annons

Som ur en vattenspegel träder scenerna i Eugen Onegin fram, och bleknar bort. En sömnig dag på landet, det syltas frukt och läggs in gurkor medan herrskapsflickorna sjunger en gammal visa. Kärleken uppstår just som en lek - i stället för tennis, poesi och bekännelser i känslornas delikata kvartettspel när två unga män kommer på besök. Men öppningsbilden i Dmitrij Bertmans uppsättning med sina svarta fågelholkar och kraftigt sluttande scengolv andas Tjechov snarare än romantikern Pusjkin.

Stickordet ”körsbär”anger riktningen: mot Moskva! – med tydlig hänvisning till Körsbärsträdgården i bilder och stämningar. Bertman poängterar från första stund den rastlöshet som gör att också en modern man kan känna igen sig i Onegin med silverrustningen, han som aldrig bestämmer sig – och tackar nej till den kvinna som kunde räddat hans själ från ungkarlsträsket, den blyga Tatjana.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons